هوش مصنوعی دارو خلق کرد!

به گزارش سهندبلاگ، دیجیاتو نوشت: محققان ژاپنی با یاری هوش مصنوعی مهارکننده اسید معده جدیدی ساختند که از هر داروی موجود دیگری بهتر عمل می نماید.

هوش مصنوعی دارو خلق کرد!

یک گروه تحقیقاتی ژاپنی برای توسعه نسل بعدی مهارنماینده های اسید معده به سراغ هوش مصنوعی رفته است. محققان با مدل های هوش مصنوعی یک مهارنماینده تازه را فراوری و سپس آن را در آزمایشگاه پالایش کردند. یافته های آن ها نشان دهنده روش تازهی برای استفاده از هوش مصنوعی در توسعه درمان های مؤثرتر برای کنترل اسید معده است.

براساس مقاله محققان دانشگاه ناگویا در ژاپن، با یاری مدل های هوش مصنوعی می توان یک ترکیب مهارنماینده اسید معده فراوری کرد. این ترکیب تازه نسبت به داروهای موجود، میل پیوند بهتری با معده دارد. نتایج این محققان روش تازهی را برای کار هم زمان با هوش مصنوعی در توسعه داروها پیشنهاد می دهد.

اسید معده یکی از اجزای مهم در فرایند هضم غذاست. بااین حال، هنگامی که تعادل ترشح مخاطی معده به هم می ریزد، اسید معده باعث ناراحتی و در موارد شدید به زخم معده، رفلاکس و التهاب مری منجر می گردد. بنابراین بسیاری از مردم به مهارنماینده های اسید معده روی می آورند. این مهارنماینده ها بیشتر پمپ پروتون معده را که مسئول ترشح اسید است، هدف قرار می دهند. این داروها به خنثی کردن اسید معده یاری می نمایند و سوزش سر دل و بیماری های مرتبط را تسکین می دهند.

نقش هوش مصنوعی در فراوری مهارنماینده اسید معده

پمپ پروتون معده نوعی ساختار پروتئینی پیچیده در پوشش معده است که اسید معده را فراوری می نماید. جمعی از محققان ژاپنی با یاری یک پلتفرم کشف داروی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Deep Quartet این پروتئین را تجزیه وتحلیل کردند.

محققان از هوش مصنوعی برای فراوری بیش از 100 ترکیب با ساختارهای شیمیایی منحصربه فرد استفاده کردند. سپس شیمی دانان و زیست شناسان ترکیب های مناسب تر را برای سنتز آزمایش کردند و دیدند که کدام یک پمپ پروتون معده را بهتر مهار می نماید. درنهایت معین شد که ششمین ترکیب سنتزشده (DQ-06) اتصال قوی تری را نسبت به ترکیبات دیگر نشان می دهد.

این رویکرد نوآورانه منجر به ایجاد ترکیبی با میل پیوندی تقریباً 10 برابر بیشتر از هر مهارنماینده موجود دیگر می گردد. بعلاوه یافته این محققان نشان دهنده اهمیت همکاری بین انسان و هوش مصنوعی در کشف دارو است. می توان از هوش مصنوعی برای ایجاد درمان های مختلف بهره برد. هوش مصنوعی در طراحی ساختاری داروها مهارت بیشتری نسبت به انسان دارد. البته ساختارهای پیشنهادی هوش مصنوعی به وسیله خود انسان ساخته و آزمایش می گردد.

پس تصمیم نهایی همچنان به وسیله انسان ها اتخاذ می گردد و هنوز هوش مصنوعی نمی تواند بدون فرمان انسان کاری انجام دهد. بااین حال، همکاری بین محققان و هوش مصنوعی پتانسیل هوش مصنوعی برای متحول کردن دنیا را نشان می دهد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 آبان 1402 بروزرسانی: 9 آبان 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19520

به "هوش مصنوعی دارو خلق کرد!" امتیاز دهید

1 کاربر به "هوش مصنوعی دارو خلق کرد!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی دارو خلق کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید