هشدار کم آبی بدن بعد از 60 سالگی

به گزارش سهندبلاگ، کم آبی بدن در همه سنین تأثیر می گذارد، اما بزرگسالان 60 سال به بالا بیشتر در معرض خطر هستند. با افزایش سن، بدن ماهیچه های بیشتری را از دست می دهد و چربی بیشتری به دست می آورد. این بر توانایی در حفظ اندازه طبیعی آب بدن (TBW) تأثیر می گذارد.

هشدار کم آبی بدن بعد از 60 سالگی

سالمندان به دلیل کاهش توده عضلانی بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند. کم آبی بدن در افراد مسن می تواند خطرناک باشد، به این دلیل که بعضی از علائم این شرایط با سایر بیماری ها همپوشانی دارد و ممکن است دلیل اصلی آن به اشتباه تشخیص داده گردد. مثلا خشکی دهان می تواند به عنوان عارضه جانبی دارو های روزانه اشتباه گرفته گردد. این می تواند منجر به تاخیر در تشخیص کم آبی در بزرگسالان مسن گردد.

احساس تشنگی تنها راهی است که نشان می دهد بدن به آب احتیاج دارد. با این حال، از آنجا که پاسخ تشنگی با افزایش سن ضعیف می گردد، افراد مسن شاید ندانند که احتیاج به نوشیدن دارند. پس 2 نکته مهم قابل توجه است؛ اول، ایجاد عادت برای خوردن مایعات شامل آب، آبمیوه، چای، آب نارگیل، شیر، سوپ، میوه های آبدار مانند هندوانه، خربزه، هلو، آناناس، پرتقال و نارنگی و دوم، تاکید بر نوشیدن مایعات به افراد بالای 60 سال؛ چراکه این افراد باید هر دو ساعت یکبار مایعات بنوشند.

بعد از 60 سالگی احساس به تشنگی در انسان ضعیف می گردد، در نتیجه افراد نوشیدن مایعات را تقریبا متوقف می نمایند و این درحالی است که دهیدراته شدن شدید بر کل بدن اثر می گذارد. ممکن است باعث پریشانی ذهنی ناگهانی و سریع گردد، روی فشار خون اثر گذارد، موجب افزایش تپش قلب، بروز آنژین صدری با درد قفسه سینه، کما و حتی مرگ گردد.

خطر دهیدراته شدن بدن در زمان مسمومیت غذایی، بیماری یا گرما بیشتر است و باید مایعات بیشتری دریافت گردد. این عادت فراموشی مصرف آب خوردن از 60 سالگی آغاز می گردد، بدن شان دهیدراته می گردد، اما احساس تشنگی ندارند؛ چون مکانیسم تشخیص احتیاج به آب در بدن آن ها درست کار نمی نماید.

عملکرد های واکنشی و عملکرد های شیمیایی کمبود آب می تواند به تمام بدن آسیب برساند. گاهی اوقات استفراغ یا اسهال می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه الکترولیت ها و بعلاوه آب گردد. در این شرایط، استفاده از نوشیدنی هایی که حاوی الکترولیت هستند می تواند مفید باشد. به عنوان مثال می توان به نوشیدنی های ورزشی اشاره نمود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، شایع ترین علائم کم آبی خفیف شامل سردرد، حالت تهوع و تغییرات در ادرار (ادرار تیره و کاهش میزان آن) می گردد. افراد اگر آب نخورند روز به روز تحریک پذیرتر (کج خلق یا زودرنج تر) می شوند، نفس کشیدن شان سخت می گردد و نشانه های حواس پرتی بروز می نماید که مطمئنا نشان دهنده علائم بیماری کم آبی بدن است.

منبع: فرارو
انتشار: 9 شهریور 1402 بروزرسانی: 9 شهریور 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19440

به "هشدار کم آبی بدن بعد از 60 سالگی" امتیاز دهید

1 کاربر به "هشدار کم آبی بدن بعد از 60 سالگی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار کم آبی بدن بعد از 60 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید