آیا لکه های قرمز و قهوه ای روی تخم مرغ خطرناک هستند؟

به گزارش سهندبلاگ، ممکن است تماشا این صحنه کمی آزاردهنده باشد؛ اما تخم مرغ لکه دار می تواند کاملاً بی خطر باشد. محققان شرح قانع کننده ای برای ظاهر عجیب این تخم مرغ ها ارائه می دهند. لکه های قرمز و قهوه ای در تخم مرغ معمولاً لکه های خونی یا گوشتی هستند. وجود این لکه ها در تخم مرغ آن قدر ها هم رایج نیست. کمتر از 1 درصد تخم مرغ هایی که به صورت تجاری فراوری می شوند، لکه دارند.

آیا لکه های قرمز و قهوه ای روی تخم مرغ خطرناک هستند؟

به گزارش سلامت نیوز، تخم مرغ های لکه دار اغلب اوقات پس از نوربینی حذف می شوند. نوربینی فرایند معین کیفیت تخم مرغ است که عیوب تخم مرغ را ازطریق تابیدن نور برجسته می نماید. بااین حال، بعضی از تخم مرغ های لکه دار از زیر نور هم قسر در می روند.

لکه های خونی و گوشتی چگونه ایجاد می شوند؟

هر دو نوع لکه ها در طول فرایند تشکیل تخمک ایجاد می شوند. لکه های خونی حین تخمک گذاری یا در خود تخمدان یا در لوله ای بین تخمدان و رحم مرغ به نام تخم راه ایجاد می شوند. تخمک ها در کیسه هایی پر از مایع در داخل تخمدان به نام فولیکول آغاز به تشکیل می نمایند. فولیکول ها شبکه متراکمی از رگ های خونی دارند.

زمانی که فولیکول پاره می گردد تا تخمک آزاد گردد، ممکن است رگ ها خون ریزی نمایند و خونی که به بیرون نشت می نماید، به سطح زرده تخم مرغ می چسبد. به همین علت، لکه های خونی معمولاً روی سطح زرده دیده می شوند. گاهی اوقات نیز خون ریزی در تخم راه رخ می دهد. در این صورت، لکه های خونی در سفیده تخم مرغ دیده می شوند.

لکه های گوشتی از بافتی تشکیل می شوند که تخم مرغ حین عبور از تخم راه جمع آوری می نماید و معمولاً در سفیده تخم مرغ دیده می شوند. اگرچه این لکه ها معمولاً قهوه ای رنگ هستند، گاهی اوقات با رنگ قرمز یا سفید نیز دیده می شوند. ممکن است خون به علت ترکیب با اکسیژن قهوه ای گردد؛ ازاین رو، لکه های خونی گاهی با لکه های گوشتی اشتباه گرفته می شوند.

چرا لکه ها ظاهر می شوند؟

چندین عامل مختلف در تشکیل لکه های خونی یا گوشتی مؤثرند. تحقیقات نشان می دهد که عواملی مانند سن مرغ، تغذیه مرغ، محیطی که در آن زندگی می نماید و ژنتیک همه باهم می توانند در به وجودآمدن این لکه ها دخیل باشند.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین آ در رژیم غذایی مرغ احتمال تخم گذاری با لکه های خونی را افزایش می دهد. بعلاوه، تصور می گردد که زندگی در محیط استرس زا یا محیط پرسروصدا، وجود باکتری ها یا ویروس های عفونی یا تغییرات دما نیز ممکن است به افزایش بروز این لکه ها منجر گردد. طبق گفته مرکز ایمنی تخم مرغ، خوردن تخم مرغ های دارای لکه های خونی یا لکه های گوشتی بی خطر است؛ البته تخم مرغ باید به طور کامل پخته شده باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19489

به "آیا لکه های قرمز و قهوه ای روی تخم مرغ خطرناک هستند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا لکه های قرمز و قهوه ای روی تخم مرغ خطرناک هستند؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا لکه های قرمز و قهوه ای روی تخم مرغ خطرناک هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید