گروهی که عملکرد نمایندگان را شفاف کردند

به گزارش سهندبلاگ، مجله مهر: این روزها با هر چه نزدیک شدن به انتخابات مجلس، مجموعه ها و سایت های زیادی آغاز به روشنگری و شفافیت فضای انتخاباتی می نمایند. مجلس گرافی یکی از این پایگاه هایی است که زیر نظر آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران، با هدف روشنگری عملکرد نماینده ها در دوره قبل، چند وقتی است آغاز به کار کرده است. این سایت در ابتدا در معرفی خود می گوید: آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با هدف شفاف سازی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس گرافی را راه اندازی کرده است. این سامانه یک کار پژوهشی علمی در حوزه شبکه های اجتماعی است و هیچ گونه هدفی برای جانبداری از فرد و یا گروه سیاسی خاصی ندارد.

گروهی که عملکرد نمایندگان را شفاف کردند

عملکرد نماینده های مجلس باید شفاف گردد

از محسن رئیسی مدیر تیم و یکی از طراحان مجلس گرافی می خواهیم تا بیشتر درباره کار آزمایشگاه شرح دهد: کار اصلی آزمایشگاه، تحلیل داده های ایرانی ها تحت وب و در خبرگزاری هاست. بچه های ما بیشتر بچه دانشجویان رشته های هوش مصنوعی، نرم افزار و آی تی هستند. بیشتر تمرکز این تیم هم روی مصورسازی داده است. اگر ما بتوانیم داده را به گونه ای مصور کنیم که مردم با دیدن آن دانش مورد نظر را از آن استخراج بنمایند، به هدفمان رسیده ایم. ما بدون جبهه گیری سیاسی عملکرد نمایندگان را دسته بندی می کنیم تا نماینده هایی که در دوره قبل خیل خوب کار نکردند، شناسایی شوند و مردم در دوره بعد به آن ها رای ندهند و برای دوره های آینده هم نماینده ها بدانند که نظارت مردمی بر عملکرد آن ها وجود دارد.

آقای رئیسیمی گوید که ایده اصلی این کار متعلق به دکتر مسعود اسدپور سرپرست آزمایشگاه شبکه های اجتماعی است. ایشان با چند تن از استادان یک گروهی تشکیل دادند و همه روی همین مقوله تحلیل داده و پردازش متن و اینگونه مسائل کار کردند. شبکه های اجتماعی چون یک بستر مهم داده است در علوم کامپیوتر یک رشته مهم محسوب می گردد؛ برای همین اعضای این آزمایشگاه همه از دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران هستند و در کل دنیا هم این مسئله بیشتر در دانشکده های کامپیوتر دنبال می گردد.

ما فقط اطلاعت اینترنتی را دسته بندی کردیم

مجلس گرافی اولین محصول این آزمایشگاه است که به صورت علنی منتشر می گردد. آزمایشگاه شبکه های اجتماعی بیشتر به صورت مقالات پژوهشی و در محافل علمی منتشر شده و هیچکدام از کارهای این مجموعه به این شکل عمومی ارائه نشده است و مجلس گرافی تقریبا اولین محصول آزمایشگاه است که برای مخاطبعام منتشر می گردد. ایده اصلی مجلس این کار هم باز متعلق به دکتر اسدپور سرپرست این تیم است.

تمام اطلاعات و داده های این سایت فقط وفقط از بستر اینترنت فراهم شده و اعضای این سایت به هیچ منبع دیگری دسترسی نداشته اند. ما تنها منبعی که داشتیم، صورتجلسات علنی مجلس بود و تنها راه ما این بود که بتوانیم نطق ها، غائبین و حاضرین و بعد بتوانیم از این نطق ها کلمات کلیدی را استخراج کنیم. تمام اطلاعات ما در بستر اینترنت بود و ما فقط آن ها دسته بندی و مصور کردیم.

از آقای رئیسی می پرسم که آیا حضوری هم برای دریافت اطلاعات به مجلس مراجعه نموده اند یا نه که می گوید: خب اگر هم می رفتیم، این اطلاعات را به ما نمی دادند. یک گروه دیگری که ما می شناسیم برای دریافت این اطلاعات به مجلس مراجعه کردند؛ اما گفته بودند که این اطلاعات شخصی است و به شما نمی دهیم و به خاطر همین گردآوری اطلاعات، خیلی از ما انرژی گرفت چون استخراج نطق ها یا تاخیرها از متن به همین سادگی نیست و پیچیدگی های زیادی دارد. ولی چون در اختیار ما نمی گذارند ما مجبور شدیم به متن اکتفا کنیم.

از تابستان درگیر مجلس گرافی هستیم!

کار این سایت از تابستان سال جاری آغاز شده و حول و حوش 10 نفر برای چرخیده شدن چرخ آن کار آغاز به کار نموده اند: پروژه از اوایل تابستان سال جاری آغاز شد. به غیر از یک نفر، بقیه اعضا دانشجو هستند. البته تمام این ده نفر به یک میزان درگیر مجلس گرافی نبودند. ما به دنبال شش نوع شاخص بودیم .غیبت ها، نطق های پیش از دستور، ارائه طرح، طرح های امضاشده، تذکرات کتبی و سوال کمیسیون از وزرا شش شاخصی بود که ما اطلاعات آن را استخراج کردیم. دو مورد از این اطلاعات را با استفاده از خزشگراها از سایت خود مجلس جست وجو کردیم. اطلاعات تذکرها و نطق ها و حضوروغیاب را از درون متن جلسات استخراج کردیم که یک نرم افزار برای این کار نوشتیم و سعی کردیم آن را بهبود بدهیم و حتی مجبور شدیم نتایج آن را چشمی هم یک دور مرور کنیم که دقیق باشد. برای ارائه طرح ها هم مجبور شدیم از سایت مجلس استفاده کنیم که طرح ها را به صورت پی دی اف ارائه می دهد. نفر اولی که در این متن امضا نموده، ارائه دهنده طرح است. این قسمت را مجبور شدیم کاملا دستی استخراج کنیم. البته بماند که یک سری هم مخدوش بودند که ما باالاجبار آن ها را کنار گذاشتیم!

در همه جای دنیا کار نماینده های مجلس شفاف سازی می گردد

یکی از قسمت های جالب این سایت،بخش کلمه گرافی است. طراح جوان این سایت درباره این بخش هم می گوید: کلمه گرافی معادل وردکلود است که در همه جای دنیا شناخته شده است. یکی از ابزارهای نمایش متن همین ورد کلود است.

آقای رئیسی می گوید که کار مجلس گرافی ایده جدید در دنیا نیست و سابقه ای دیرینه در کشورهای دنیا دارد. ما از این لحاظ از خیلی از کشورهای دنیا عقبیم! الان پروژه ای در کشورهای هلند و انگلیس و کانادا در حال پیگیری است که اطلاعات 200 سال مجلسشان را مصور نموده اند. آن هم با حساسیت و ظرافتی خیلی بیشتر از ما. مثلا نماینده به مدت 30 ثانیه از جای خود بلند شد یا فلان نماینده حرف او را در ثانیه چهلم قطع کرد. یا حتی تمام حاشیه های ریز و درشت هم ثبت و دسته بندی شده است. هدف آن ها این است که همه مردم با یک روش ساده بتوانند از داده های مجلس، اطلاعاتی که می خواهند استخراج نمایند. مثلا می خواهند بدانند که نماینده های اصولگرا نسبت به مسئله محیط زیست چه واکنش و نظری دارند. از این لحاظ آن ها خیلی جلوتر از ما هستند و مثلا مسائلی مثل تاخیرهای نمایندگان مجلس که ما تازه آن ها را مطرح می کنیم، برای آن ها قدیمی و کاملا حل شده است.

هیچ جا ازما حمایت نمی نماید

مجلس گرافی فقط فعالیت کسانی را آنالیز می نماید که قبلا نماینده مجلس بودند و برای تازه کارها برنامه ای ندارد. این کار احتیاج به پروژه عظیمی دارد که ما هنوز بودجه اجرای این پروژه را نداریم. مثلا در یکی از کشورهای خارجی، فقط یک میلیون یورو برای پنج نفر که روی این پروژه کار می کردند، اختصاص دادند. واقعا کار بسیار زمان بری است و همین تیم خارجی فقط ده سال زمان داشتند که این اطلاعات را به فرمت مورد نظر خود برسانند.

مجلس گرافی کاری کاملا دانشجویی بوده و از هیچ جا حمایت اقتصادی از آن نشده است. در کل دنیا خود مجلس برای ارائه این اطلاعات هزینه می نماید و حتی از این اقدام استقبال می نمایند و با امثال ما مثل دوست و همکار رفتار می نمایند؛ اما در ایران نه تنها حمایت نمی گردد که با ما همکاری هم نمی نمایند.در داخل کشور حتی یک بخش به زیربخش خود اطلاعات نمی دهد چه برسد به اینکه سازمان یا مجموعه ای از بیرون بخواهد شفاف سازی انجام دهد. این در حالی است که طیق قانون متن مجلس باید هم در رادیو پخش گردد هم در روزنامه رسمی؛ اما متنی که در اختیار ما بود، پی دی اف بود و ما متن می خواستیم و فقط چند ماه طول کشید که بالاخره بعد از چند ماه توانستیم به صورتجلسات مجلس دست پیدا کنیم؛ یعنی مجلس حتیاز انتشار مطالبی که وظیفه داردعلنی منتشر کند هم دریغ می نماید!

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4461

به "گروهی که عملکرد نمایندگان را شفاف کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروهی که عملکرد نمایندگان را شفاف کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید