کمبود اعتبارات مانعی برای تکمیل پروژه ملی مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران

به گزارش سهندبلاگ، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران در کنار اثر طبیعی فسیلی مراغه، توجیه پیدا کرد و در قالب یک پروژه ملی شروع شد، اما کمبود اعتبارات و برخی مسائل باعث شد این پروژه آن طور که باید تکمیل نشود، اما کوشش همکاران محیط زیست باعث شد تا این مرکز به فعالیت رو به رشد خود ادامه داده و داده های علمی در بحث فسیل شناسی به ثبت برسد.

کمبود اعتبارات مانعی برای تکمیل پروژه ملی مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران

به گزارش خبرنگاران، میر محسن حسینی قمی در جمع خبرنگاران با بیان این که منطقه فسیلی مراغه از نظر تنوع گونه های زیستی و فسیلی موهبتی الهی بوده و از این نعمت صیانت می شود، اظهار کرد: پژوهش و حفاری های علمی در این منطقه از پیشینه تاریخی 200 ساله برخوردار بوده و در کنار مناطق فسیلی ورزقان، شبستر، هشترود و جلفا از مهم ترین مراکز و منابع دیرینه شناسی به شمار می آید.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست نیز با توجه به رسالت زیست محیطی خود، همواره صیانت از عرصه ها و ذخایر فسیلی را وظیفه خود می داند. در مجموع 1500 متر مربع فعالیت استخراجی در این منطقه انجام ، 1330 قطعه فسیل از پنج سایت فسیلی منطقه کشف و شناسایی و 370 قطعه در آرشیو حفظ شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: فسیل ها در موزه صحرایی به همان شکلی که در طبیعت قرار داشتند، حفظ شده اند، این فسیل ها به عنوان یک جاذبه بی نظیر گردشگری در موزه صحرایی مراغه قابل مشاهده و برای مردم و گردشگران بسیار جذاب است.

حسینی قمی در ادامه گفت: حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی در قانون اساسی بوده و منطقه فسیلی مراغه هم از این امر مستثنی نیست و هموطنان باید در حفظ این منطقه همکاری نمایند، چون اگر این همکاری نباشد، ممکن است آثار ارزشمندی در این منطقه از میان برود.

وی اضافه نمود: در حفاری ها و فعالیت های انسانی در منطقه باید حساسیت و دقت بسیاری شود و اگر شهروندان به آثار فسیلی در منطقه برخورد کردند، اداره محیط زیست شهرستان و یا کارشناسان مستقر در منطقه را آگاه نمایند تا نسبت به برداشت لایه فسیلی و انجام تحقیقات بعدی اقدام شود. تاکنون 17 پرونده حقوقی در بحث تخریب لایه های فسیلی منطقه برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: منطقه فسیلی مراغه بیش از 40 هزار هکتار وسعت داشته و 1026 هکتار از آن به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه اعلام شده است، چون سابقه تحقیقات تاریخی در این منطقه بیشتر بوده و اکتشافات متعددی در این راستا صورت گرفته و در مناطق دیگر هم ضروری است حساسیت و دقت کافی برای حفاظت از منطقه فسیلی انجام شود.

بر اساس این گزارش، منطقه فسیلی مراغه با دارا بودن ذخایر کم نظیر از فسیل های به جامانده از دوران های مختلف تاریخی از جمله مهره داران با یک هزار و 26 هکتار اراضی ثبت شده است، این منطقه در سال 84 به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شد.

وجود فسیل هایی از اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه نشان دهنده وجود لایه های متعدد فسیلی مربوط به اواخر دوران نوزیستی بوده و این اثر ملی و زیست محیطی، میراثی گرانبها از دوران سوم زمین شناسی است که قدمت آن به 7.5 تا 12.5 میلیون سال قبل بر می شود و در سال 1218 شمسی (1840 میلادی) توسط محقق روسی کشف شده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 43

به "کمبود اعتبارات مانعی برای تکمیل پروژه ملی مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود اعتبارات مانعی برای تکمیل پروژه ملی مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید