کاوشی برای رفع یکی از کمبودهای تاریخی خراسان

به گزارش سهندبلاگ، مجری کاوش ها و سرپرست هیئت ایرانی - چینی در تپه برج نیشابور خبر داد: کاوش ها در تپه برج تایید می کند که مراحل تولید آهن و ساخت وساز در بناهای دوره آهن در تپه برج نیشابور به صورت گسترده انجام می شده است.

کاوشی برای رفع یکی از کمبودهای تاریخی خراسان

به گزارش خبرنگاران، عمران گاراژیان توضیح داد: تپه برج یکی از آثار پیش از تاریخی مهم در دشت نیشابور است که پیش از این در اواسط دهه 80 خورشیدی در این محوطه مهم، حدس هایی انجام و آثار دوره های نوسنگی تا آهن در لایه نگاری آن معین شد، بنابراین کاوش های اجرا شده در این محوطه امسال تکمیل پژوهش های پیشین و حفاظت از اثر بود.

او با بیان این که حدس و کاوش ها در تپه برج به منظور معین عرصه و پیشنهاد حریم در این محوطه به صورت مستقل اجرا شده اند، اضافه کرد: کاوش ها عموما در حاشیه های شمالی اثر متمرکز بودند. این اقدامات نشان داد آثار دوره های قدیم تر احتمالا اواخر نوسنگی و اوایل مس- سنگی (هزاره های ششم و پنجم پیش از میلاد) در شمال تپه در مقیاس گسترده وجود دارند.

او با تاکید بر این که کاوش ها تایید می کند فعالیت های گسترده ای در دوره آهن در سطح بالایی و در شمال شرق تپه انجام می شده، خاطرنشان کرد: این فعالیت ها شامل مراحل تولید آهن و ساخت و ساز بناهای دوره آهن بوده، فعالیت هایی که آثار دوره های قدیم تر را در حاشیه های شمالی دستکاری و مضطرب کرده اند.

سرپرست ایرانی پروژه حدس و کاوش تپه برج با اشاره به این که انجام حدس در این محوطه به منظور معین عرصه و پیشنهاد حریم با هدف حفاظت از تپه برج در این فصل آغاز شد و به انجام رسید، اضافه کرد: مراحل اداری و قانونی معین عرصه طی شده و رسما به وسیله میراث فرهنگی ابلاغ می شود.

گاراژیان اضافه کرد: تپه برج اثری پیش از تاریخی و کلیدی در خراسان است که امیدوارم دانشگاه نیشابور، مسئولان شهرستان و استانِ خراسان همراهی و پشتیبانی کنند تا طرح پنج ساله کاوش به انتها برسد و یکی از مهمترین نقصان ها و کمبودهای فرهنگی- تاریخی منطقه برطرف شود.

او این نقصان را نبود جدول گاه نگاری فرهنگ های پیش از تاریخی در خراسان دانست.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3168

به "کاوشی برای رفع یکی از کمبودهای تاریخی خراسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشی برای رفع یکی از کمبودهای تاریخی خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید