چیـن کلاغ همسایه قد بلند ماست

به گزارش سهندبلاگ، مرضیه موسوی ـ خبرنگار: برای کوهنوردان نامی آشنا دارد؛ قله چین کلاغ از قله های نه چندان صعب العبور البرز جنوبی است و مقصدی برای کوهنوردان تهرانی.

چیـن کلاغ همسایه قد بلند ماست

کوهپیمایی 4 ساعته ای از ابتدای درکه و یا سعادت آباد، تیم های کوهنوردی را به این قله می رساند و وجود دره های سرسبز و آبشار و چشمه در جهت رسیدن به آن، چین کلاغ را به یکی از قله های محبوب گروه های کوهپیمایی تبدیل نموده است. قله ای که از حرکت صفحه های زمین به وجود آمده و فشرده شده و چین و شکن هایش از دور هویداست، به دلیل حضور کلاغ ها در آن به چین کلاغ شهرت دارد. هیئت های کوهنوردی چین کلاغ را به عنوان یکی از جهتهای تمرین برای صعودهای مرتفع تر انتخاب می نمایند و هفته ای نیست که استراحتگاه های کوهستانی این قله میزبان تیم های کوهنوردی از گوشه و کنار شهر نباشد.

  • همه راه هایی که ما را به چین کلاغ می رساند

    برای رسیدن به چین کلاغ 3 جهت اصلی وجود دارد؛ برای عبور از نخستین جهت کافیست خود را به سعادت آباد و میدان بهرود برسانید؛ درست پایانی خیابان فاتحیان، جایی که شهرک مسکونی بام تهران به پایان می رسد و دره سعادت آباد پیش رویتان گسترده شده نقطه آغاز نخستین جهت چین کلاغ است. برای گذر از دو جهت دیگر باید خود را به میدان درکه برسانید؛ حالا باید خود را به جهت پلنگ چال و دره کارا برسانید. چین کلاغ در جهت میدان درکه به قله پلنگ چال واقع شده است. برای حرکت در سومین جهت هم باید بعد از رسیدن به میدان درکه، جهت سه راه معدن و دره معدن را در پیش بگیرید. برای رسیدن به این قله حدود 3 تا 4 ساعت کوهپیمایی مداوم احتیاج دارید.

  • سنگریزه های جا مانده از معدن

    2 هزار و 800 متر ارتفاع دارد و جنوبی ترین قله کوه های شمال تهران است. قرار داشتن در جهت دره سعادت آباد و درختان کوهپایه ای آن، چین کلاغ را به یکی از قله های محبوب تیم های کوهنوردی تبدیل نموده است. شقایق های وحشی در اردیبهشت و خرداد فرش قرمزی برای کوهنوردان پهن می نمایند و لابه لای گون ها، می توان سراغ سبزی های کوهی و پونه و آویشن و کنگر را گرفت. در دشت های جهت کوهپیمایی قله چین کلاغ، گاه و بیگاه در اوایل بهار گلایل و بوته های رز هم به چشم می خورد. سنگ های شکسته و صیقل نخورده جهت چین کلاغ نشان از وجود معدن های سنگ در این کوه ها دارد که بعد از بهره برداری و خرد کردن سنگ ها، تکه های ریز و شکسته آن، جهت تردد کوهنوردان را می پوشاند و با کوچک ترین حرکتی، سیل سنگریزه روی شیب روانه می گردد. چین کلاغ به دلیل اختلاف ارتفاعش با بام تهران هوایی خنک، آسمانی صاف و آفتابی سوزان تر دارد.

  • یادگاری کوهنوردان

کوهنوردان در گروه های دو یا چند نفره در جهت در حال حرکت هستند. از مغازه های کوچکی که در ابتدای جهت قرار دارند لوازم مورد احتیاج خود را تهیه می نمایند و راه می افتند. رسم کوهنوردان است که برای هر کسی که در جهت می بینند دست تکان می دهند و سلامی می نمایند. چایی اگر در دست داشته باشند بفرمایی می زنند و گاهی برای مکالمه بیشتر و پرس وجو از وضع قله و شلوغی و خلوتی جهت، توقف می نمایند. کسی برای رسیدن عجله ای ندارد و سایه سار درختان و سایه صخره های بزرگ، فرصتی برای استراحت و نفس تازه کردن به کوهنوردان می دهد. گوشه ای از راه پناهگاه کوچک سنگی واقع شده است که به دست کوهنوردان ساخته شده و چند تکه سنگ نسبتاً صاف در آن نقش جایگاه را بازی می نمایند. ردی از دود آتش، دیواره سنگی پناهگاه را پوشانده و تعدادی از کوهنوردان در آن استراحت می نمایند. بیژن اسفندیاری از کوهنوردان قدیمی کوه های شمیران می گوید: کوهنوردی آداب و رسوم نانوشته خود را دارد. مثلاً پناهگاه هایی در جهت قله ها هست که به دست کوهنوردان ساخته می گردد. این افراد ممکن است تنها همان یکبار را برای رسیدن به آن قله خاص در آن جهت تردد نمایند. اما در همان یک عبور، اگر بدانند برای بهتر شدن جهت ترددکاری می توانند انجام دهند، از آن دریغ نمی نمایند. اغلب جان پناه ها هم به یاری همین کوهنوردان در جهتهای مختلف ایجاد می گردد و نفرات بعدی برای سالم نگهداشتن و مراقبت از آن کوشش می نمایند.

  • صعود به قله های همسایه

چین کلاغ در ادامه جهت خود در شمال، به قله پلنگ چال می رسد و از جنوب راه به سعادت آباد دارد. شرق آن را کوه های درکه و غرب آن را کوه های امامزاده داود(ع) محاصره نموده اند. آبشار دره دیوانه و غار دو سنگ از دیدنی های جهت قله چین کلاغ است. دره بهشت و معدن سنگ سعادت آباد، دره و رودخانه فرحزاد هم از دیگر جاذبه های دیدنی این قله در جهتهای مختلف است. وجود قله های مختلفی از جمله پلنگ چال، کماچال، کوه نمه و اشترگردن در اطراف چین کلاغ باعث شده تا تیم های کوهنوردی جهتی با چند مقصد را برای خود انتخاب نمایند و از قله ای به قله دیگر در همان حوالی صعود نمایند؛ قله هایی که برای عبور از هرکدام و رسیدن به دیگری باید با جهت آشنایی داشت و با اطلاعات قبلی به راه زد.

  • قندیل های چین کلاغ

چشمه آب باریکه ای خنک است که از دل سنگ ها می جوشد و به توقفگاه کوتاهی در میانه راه قله چین کلاغ تبدیل شده. چین کلاغ، چشمه ای هم در نزدیکی قله دارد. برف از پاییز روی ارتفاعات چین کلاغ می نشیند و تا اوایل بهار سال بعد، بارش ادامه دارد. بهار و تابستان با گرم تر شدن هوا، برف ها آب می شوند و رودخانه ای که در جهت دره چین کلاغ در حرکت است را پرآب می نماید. با رسیدن به قله چین کلاغ منظره دماوند را در یک سو و منظره شهر تهران را در سمت دیگر خود خواهید داشت؛ تهرانی دود گرفته که تنها برج میلاد و اگر شانس همراهتان باشد چند برج و ساختمان بلندمرتبه دیگر را می توانید از میان دود و دم شهر ببینید. اسفندیاری می گوید: چین کلاغ جهتهای فرعی متنوعی دارد. برای مثال اگر با گروهی حرفه ای به این قله بروید می توانید هیجان عبور از صخره ها را تجربه کنید و اصطلاحاً دست به سنگ شوید. یا اگر دنبال جهت امن تر هستید، راه صافی که اغلب کوهپیماها انتخاب می نمایند پیش روی شماست. اوایل پاییز هنوز در میدان درکه یا سعادت آباد که ابتدای جهت چین کلاغ واقع شده است خبری از برف نیست و تنها باد خنکی می وزد. اما معمولاً قله، برفی است و باد، سوز گزنده ای دارد. در دامنه ها و یال هایی که در طول روز، آفتاب مستقیم به آن می تابد، برف ها آب می شوند و بعد به دلیل سرمای هوا بعد از غروب دوباره یخ می زنند. به همین دلیل قندیل های زیبایی در طول جهت می توان دید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3159

به "چیـن کلاغ همسایه قد بلند ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیـن کلاغ همسایه قد بلند ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید