چایپاره شهری با 27 اثر ملی و قلعه ای به قدمت 2700 سال

به گزارش سهندبلاگ، چایپاره 27 اثر ثبت ملی دارد، قلعه بسطام با قدمتی 2700 سال در این شهرستان قرار گرفته است که نامزد ثبت در فهرست جهانی یونسکو است.

چایپاره شهری با 27 اثر ملی و قلعه ای به قدمت 2700 سال

چایپاره در شمال آذربایجان غربی و در میان شهرستان های خوی، چالدران، پلدشت و شهرستان شوط قرار گرفته است. نزدیکی این شهرستان به دو منطقه آزاد تجاری ارس و ماکو و قرار دریافت در راستا جاده ترانزیتی بازرگان تبریز و دارا بودن زمین های کشاورزی مستعد و منابع آب کافی ازجمله ویژگی های عمومی چایپاره محسوب می گردد.

در این میان، شهرستان چایپاره به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی ازجمله مناطق دیدنی استان به شمار می آید و همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور است.

چایپاره حدود 9 سال پیش یکی از بخش های شهرستان خوی محسوب می شد که با تصویب هیئت وزیران و مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از سه شهرستان تازه تأسیس آذربایجان غربی به جمع 14 شهرستان دیگر این استان پیوست تا فرایند توسعه را با شتاب بیشتری دنبال کند.

در این شهرستان 27 اثر ثبت ملی در حوزه تاریخی و گردشگری وجود دارد که از میان این آثار قلعه بسطام و مسجد سرخ روستای چورس، حمام تاریخی بیگ جوان و همچنین حاشیه رودخانه آغ چای در محدوده روستای بسطام و قورول سفلا از اهمیت گردشگری بالایی برخوردار هستند و گفتنی است که قلعه بسطام نامزد ثبت در فهرست جهانی یونسکو نیز است.

قلعه بسطام از شهرت جهانی برخوردار است و سالانه مسافران زیادی از کشورهایی چون فرانسه و سوئد برای بازدید از این قلعه راهی چایپاره می شوند.

در شهرستان چایپاره دو روستای هدف گردشگری به نام های چورس و بسطام قرار گرفته است که هردوی این روستاها به دلیل داشتن آثار باستانی چندین هزارساله از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

روستای چورس که دارای شش اثر ثبت ملی بوده و در فاصله هشت کیلومتری جنوب شهر قره ضیاءالدین مرکز شهرستان چایپاره و در دامنه شمالی سلسله کوه های موسوم به سفر داغی واقع شده است.

آثار ثبت شده در این روستا شامل بنای قیرمزی مسجد چورس و بنای یخچال مربوط به دوره صفویه، تپه و قلعه ملاجنید متعلق به قرون میانی اسلامی، بنای حمام قدیمی قاجاریه، تپه عظیم مربوط به دوره اورارتویی و تپه آناقیزلی دوره های مس سنگی، مفرغ قدیم و اورارتو بوده و همچنین در منابع تاریخی به وجود چند حمام، کاروانسرا، مسجد و دیگر بناهای عام المنفعه در روستا اشاره شده است که امروزه اثری از آن ها وجود ندارد.

علاوه بر این، در داخل روستای چورس و نواحی اطراف آن قبرستان های مختلفی از ارامنه وجود دارند که به مرورزمان بخش هایی از آن ها تخریب شده است. بر روی بدنه صخره های اطراف روستا در مکانی موسوم به خاج قوشونی نقوش مختلف به شکل نقش صلیب دیده می شوند که نشانگر حضور ارامنه در منطقه در دوران پیشین است.

علاوه بر آثار تاریخی روستای چورس، طبیعت زیبای این روستا نیز در جای خود جالب توجه است، قرار دریافت روستا در دامنه کوه موسوم به سفر داغی موجب به وجود آمدن چشم انداز زیبایی در روستا شده است، چشمه های متعدد آبی که در داخل روستا و نواحی اطراف آن قرار دارند در تأمین آب مردم روستا نقش مهمی دارند.

چشمه موسوم به ایشیق بلاغی یا شیخ بلاغی عظیم ترین چشمه روستای چورس محسوب می گردد که از آن برای تأمین آب شرب مردم روستا و آبیاری بخشی از زمین ها و باغات استفاده می گردد.

روستای بسطام روستای دیگر هدف گردشگری در این شهرستان بوده که در غرب چایپاره و در فاصله 10 کیلومتری غرب و در امتداد ساحل شمالی رودخانه آغ چای واقع شده و شغل مردم روستای بسطام کشاورزی و دامداری است و از جاذبه های طبیعی روستای بسطام می توان به چشم انداز زیبای روستا، ساحل رودخانه آغ چای، چشمه های آب و باغات مختلف اشاره نمود.

در این روستا و در کنار جاذبه های طبیعی متنوع، وجود قلعه اورارتویی بسطام با 54 هکتار مساحت به عنوان عظیم ترین قلعه اورارتویی ایران بر اهمیت روستای بسطام افزوده است و در غرب روستای بسطام و مابین این روستا و روستای قورول سفلا چشمه آب معدنی به نام شور سو (آب شور) جریان دارد که دارای خواص درمانی برای بهبود بیماری های پوستی و روماتیسم است.

قطعه اورارتویی بسطام در نیمه اول قرن هفتم پیش از میلاد در زمان روسای دوم (465-685 پ.م.) پادشاه اورارتو بنیان گذاری شده است. این محوطه باستانی شامل سه بخش پایین قلعه شامل دروازه جنوبی به عنوان اصلی ترین ورودی به داخل قلعه و فضاهای مرتبط با این دروازه مانند اتاق نگهبانی، اسلحه خانه، انبار آذوقه و تالار ستون دار، میان قلعه شامل بنای معبد خدای خالدی و انبار ذخیره مایعات و بالا قلعه شامل بناهای مختلفی که به احتمال زیاد به حاکم قلعه اختصاص داشته، تشکیل شده است.

در دامنه کوه، سمت شرقی و شمالی قلعه، ساختارهای معماری دیگری نظیر محله مسکونی، ساختمان شرقی و دروازه شمالی قرار گرفته است، علاوه بر این، سمت غربی قلعه و در امتداد بستر رودخانه، دیوار سنگی عظیمی توسط ولفرام کلایس آلمانی کشف شد، به نظر می رسد، در ارتباط با سیستم آب رسانی قلعه بوده است.

در حوزه صنایع دستی با توجه به شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی چایپاره، هنرمندان در رشته های مختلف صنایع دستی از گذشته های دور تا به امروز در منطقه فعالیت داشته و اکنون نیز در بعضی از روستاهای این شهرستان اغلب مردم به این کار اشتغال دارند.

از صنایع دستی مهم شهرستان می توان به قالی بافی، گلیم بافی، مجسمه سازی، منبت کاری روی چوب، نقاشی روی سفال، ملیله کاری روی نقره، بافت چادر، ساخت سازهای سنتی، شیشه گری، جوراب بافی، سبدبافی، ساخت کندوی زنبورعسل و بافتنی های دیگری که عموماً در فصول سرد سال مورداستفاده قرار می گیرند، اشاره نمود.

بعضی از این صنایع نظیر ملیله کاری روی نقره، ساخت سازهای سنتی، شیشه گری، نقاشی روی سفال و چوب و مجسمه سازی در کارگاه های تولیدی و توسط هنرمندان شهرستان ساخته می شوند، بعضی از این کارگاه ها از سابقه زیادی در سطح شهرستان برخوردار بوده و محصولات آن ها به استان های سطح کشور فرستاده می شوند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7939

به "چایپاره شهری با 27 اثر ملی و قلعه ای به قدمت 2700 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چایپاره شهری با 27 اثر ملی و قلعه ای به قدمت 2700 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید