همت بلند متخصصان ایرانی در ساخت سکو های گازی زیر سایه اعتماد و خودباوری، ساخت و فراوری از صفر تا صد در ایران

به گزارش سهندبلاگ، همت و پشتکار نیرو های متخصص و جوان ایرانی در سایه خودباوری موجب شده تا ایران در زمینه ساخت سکو های گازی به خودکفایی برسد.

همت بلند متخصصان ایرانی در ساخت سکو های گازی زیر سایه اعتماد و خودباوری، ساخت و فراوری از صفر تا صد در ایران

به گزارش خبرنگار از ، ایران با در اختیار داشتن ذخایر نفت و ذخایر گاز طبیعی، در منطقه ای قرار گرفته که بیش از 50 درصد از منابع انرژی دنیا را در اختیار دارد.

موقعیت ایران در جغرافیای سیاسی-انرژی دنیا به گونه ای است که نه مصرف نمایندگان بزرگ و نه دولتمردان نمی توانند نسبت به آن بی توجه باشند از این رو حفظ سهمیه فراوری نفت ایران در اوپک و توسعه منابع گاز طبیعی یکی از سیاست های راهبردی کشور به شمار می رود.

ارزانی قیمت، دسترسی آسان، نداشتن مسائل حمل و نقل، احتراق کامل، کاهش آلودگی محیط زیست از امتیازات و علل استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت حرارتی تنها قسمتی از موارد متنوع کارایی این ماده گرانقدر به شمار می رود.اهمیت گاز طبیعی با توجه به ارزش اضافه کرده فراوان و قابلیت تبدیل آن به هزاران نوع کالای با ارزش مالی در بخش صنعت و پتروشیمی ظاهر می گردد، بنابراین زمانی که دستیابی به علم ساخت سکو های گازی برای استخراج از این ذخایر بیش از پیش حس می شد متخصصان ایرانی دست به زانوی همت زدند تا کشور در ساخت انواع سکو های گازی بدون احتیاج به کشور های غربی و تنها با اتکا به خودباوری و دانش خود به استقلال و خود کفایی برسد.

در این میان مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، به عنوان بزرگترین کشتی سازی در خاورمیانه که تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، در 37 کیلومتری غرب بندرعباس در سال 52 با مساحت هزار و 100 هکتار شروع به کار کرد.

گرمای هوا، شرجی، سختی کار و حتی تمام تحریم های استکبار دنیای و کشور های غربی نتوانسته مانعی کار جهادی فرزندان این سرزمین برای برداشتن قدم های پایدار در راه رسیدن به قله های افتخار گردد.

آقای احمدی یکی از کارگر هایی است که در این مجتمع کار می نماید و سابقه فعالیت در ساخت سکو های گازی را هم دارد.

آقای احمدی با اشاره به سختی های کار در حوزه ساخت سکو های گازی در گفت و گو با خبرنگار از ،می گوید:کار در این صنعت سخت، اما لذت بخش است.همین که می بینم در نتیجه یک کار گروهی از مهندسان گرفته تا من کارگر مثل یک خانواده دوشادوش هم چنین سازه باعظمتی ساخته می گردد تمام خستگی ها را فراموش می کنم.

وی گفت: بدی آب و هوا و شرایط سخت محیطی نمی تواند مانع کوشش ما برای آبادانی ایران گردد و با تمام توان خود سعی می کنیم تا روی پای خود بایستیم.

آقای رسولی یکی دیگر از کارگران نیز می گوید: در مدت 25 سال از اشتغالم در این حوزه سال های زیادی را شاهد فعالیت خارجی ها و متکی بودن خودمان به آن ها بودم و حتی حمل سکو ها را آن ها انجام می دادند، اما حالا افتخار می کنم خودم یکی از افرادی هستم که در زمینه حمل فعالیت می کنم.

رضائیان مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران هم در گفت و گو با خبرنگار از ،می گوید: در این مجتمع شش شرکت در زمینه ساخت و تعمیر کشتی و صنایع فراساحل تحت مدیریت هلدینگ فعالیت می نماید و در آن انواع سکو های گازی و نفتی مطابق با استاندارد های دنیای ساخته می گردد.

به گفته وی تاکنون با پشتکار و توانمندی نیرو های جوان در این مجتمع دو سکوی گازی برای برداشت گاز از فاز 14 میدان پارس جنوبی ساخته شده که اکنون در مدار فراوری قرار دارند و ساخت آخرین سکوی گازی فاز 14 یکی دیگر از افتخارات مهندسان این مجموعه است که سفر دریایی برای نصب در عسلویه را شروع نموده است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: وضعیت صنایع دریایی ایران با وجود تمام تحریم ها و مسائل وضعیت خوبی دارد و امروز این مجتمع با ساخت 3 سکوی گازی برای فاز 14 پارس جنوبی برگ زرینی در زمینه دستاورد های ملی و با کوشش مهندسان را به نمایش گذاشته است.

رضائیان اضافه کرد: ایرانی ها نشان دادند که با همت نیرو های متخصص و کارآمد، توانایی ساخت انواع سکو های نفتی و گازی را دارند.

وی گفت: ما رکورد خوبی در زمینه زمان اجرای طرح و راه اندازی این سکو ها را در انحصار داریم به گونه ای که مدت زمان راه اندازی سکو اکنون به کمتر از یک ماه رسیده که بسیار چشمگیر است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: اکنون ما در ساخت انواع سکو ها و تعمیر و ساخت کشتی ها در مقیاس های کوچک تا بزرگ خودکفا بوده و آمادگی پذیرش سفارشات را داریم.

استاندار هرمزگان هم گفت: از مجموع 27 هزار نیروی مشغول به کار در حوزه صنعت هرمزگان، 5 هزار نیروی مهندسی و کار متخصص در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند.

فریدون همتی اضافه کرد: اجرای طرح های ملی به دست نیرو های داخلی علاوه بر تقویت خود باوری، زمینه اشتغال و صرفه جویی ارزی را به همراه دارد.

وی از مسئولان خواست تا با سفارش تعمیرات و ساخت کشتی و سکو های گازی و نفتی به مجموعه های داخلی به رونق فراوری و اشتغال هر چه بیشتر نیرو های متخصص و کارآمد در کشور یاری نمایند.

مدیر پروژه روسازه های فاز 14 پارس جنوبی هم گفت: در دوره های قبل ساخت سکو های گازی در انحصار شرکت های اروپایی بود و ما به دید حسرت به آن نگاه می کردیم، اما بعد ها با شرایط سیاسی و تحریم ها علیه کشور به این نتیجه رسیدیم که برای بی اثر کردن تحریم ها و پاسخگویی به احتیاج ها در صنعت نفت و گاز و رسیدن کشور به حق طبیعی خود برای بهره مندی از نعمت خدادادی در دل دریا باید کمر همت ببندیم و حالا بعد از گذر از سختی های زیاد می بینیم که از مرحله طراحی، خرید، ساخت، نصب و راه اندازی سکو های نفتی و گازی را خودمان انجام می دهیم.

کامران مهردادی اضافه کرد: تا کنون سه سکوی گازی برای فاز 14 پارس جنوبی در این شرکت ساخته شده است که با نصب آخرین سکو با وزن 2 هزار و 450 تن فراوری روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز به این زنجیره اضافه کرده می گردد.

با توجه به احتیاج و روند افزایش مصرف انرژی در کشور و با در نظر دریافت این نکته که حدود 90 تا 95 درصد انرژی مصرفی از ترکیبات هیدروکربن، اعم از فرآورده های نفتی و گاز طبیعی تامین می گردد، نقش گاز در تامین انرژی مورد احتیاج بخش های خانگی، تجاری و صنعتی کشور بیشتر احساس می گردد.

ایزوایکو کوشش می نماید در افق ایران 1404، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی سازی، سکوسازی و ترمینا ل های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد.

توجه بیشتر مسئولان به ارتقای اراده و عزم ملی، استفاده بیشتر از توانمندی ها و تجارب متخصصان و صنعتگران داخلی، مدیریت برنامه ریزی شده و عملکرد برتر و متعهدانه، سرمایه های انسانی و سرمایه های سازمانی، بسیاری از این مسائل و تنگنا ها در حوزه صنعت نفت و گاز برطرف می گردد و تجارب گرانبهایی در زمینه مدیریت فرآیند های مهندسی، طراحی، تدارک و اجرای یکپارچه پروژه های نفت و گاز بویژه در بخش فراساحل در مدت زمان کوتاهی بدست می آید.

امروزه در حوزه صنعت نفت وگاز بویژه صنایع فراساحل، شرکت های ایرانی متعددی در داخل کشور به طور کامل و در تمام حوزه ها وارد عمل شده اند و ضمن کسب توانمندی ها و تجارب ارزشمند و موفقیت های بزرگ، تعدادی از آنها به رقبای خوبی برای شرکت های خارجی تبدیل شده اند.

ز

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2155

به "همت بلند متخصصان ایرانی در ساخت سکو های گازی زیر سایه اعتماد و خودباوری، ساخت و فراوری از صفر تا صد در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همت بلند متخصصان ایرانی در ساخت سکو های گازی زیر سایه اعتماد و خودباوری، ساخت و فراوری از صفر تا صد در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید