هشدار دونالد توسک به دولت ترکیه در زمینه تداوم حفاری در آب های قبرس

به گزارش سهندبلاگ، رئیس شورای اروپا با هشدار به ترکیه گفت که عملیات حفاری نفتی و گازی این کشور در سواحل قبرس به روابط اتحادیه اروپا با ترکیه آسیب می رساند.

هشدار دونالد توسک به دولت ترکیه در زمینه تداوم حفاری در آب های قبرس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رئیس شورای اروپا دوشنبه با هشدار به دولت ترکیه گفت که عملیات حفاری این کشور در سواحل قبرس به روابط اتحادیه اروپا با ترکیه آسیب می رساند.

به نوشته خبرگزاری رویترز دونالد توسک در توییتر در این باره نوشت: تداوم عملیات حفاری غیرقانونی ترکیه تنها روابط خوب بین اتحادیه اروپا و ترکیه را تضعیف می نماید. اتحادیه اروپا در کنار یک قبرس واحداست.

ترکیه معتقد است بعضی نواحی اطراف قبرس که مورد بهره برداری نفتی قرار داده است جزو فلات قاره این کشور یا مناطق متعلق به قبرس ترکیه است.

بر اساس این گزارش، کشتی اکتشافی یاووز روز آدینه ترکیه در فاصله 51 مایل دریایی جنوب غرب قبرس لنگر انداخت. ترکیه تا کنون دو حلقه چاه نفت در حوالی جزایر شرق و غرب قبرس حفر نموده است که موجب اعتراض قبرس و اتحادیه اروپا شده است. (جزئیات بیشتر)

فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه نیز روز گذشته گفت که کشتی حفاری ترکیه یاووز عملیات خود را در جنوب غربی قبرس از دوشنبه یا سه شنبه شروع خواهد نمود.

به گزارش رویترز، این اقدام در حالی منجر به افزایش تنش ها با ترکیه شده که هدف این کشور پیوستن به اتحادیه اروپاست.

از سال 1974 که ترکیه بخشی از خاک قبرس را به تصرف کرد، این کشور به دو قسمت ترکی و یونانی تقسیم شد. قربس یونانی توسط جامعه جهانی به عنوان بخشی از اتحادیه اروپا شناخته می گردد اما بخش ترکی آن را فقط آنکارا به رسمیت می شناسد. (جزئیات بیشتر)

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چندی قبل در پیغامی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد عملیات نظامی این کشور در قبرس برای حفاظت از منافع قبرسی های تُرک تبار بیان کرد که آنکارا در صورت لزوم آمادگی تکرار چنین عملیاتی را دارد.

انتهای پیغام/

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4350

به "هشدار دونالد توسک به دولت ترکیه در زمینه تداوم حفاری در آب های قبرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار دونالد توسک به دولت ترکیه در زمینه تداوم حفاری در آب های قبرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید