نمایش عروس سرخ روایتی حماسی، تاریخی و عاشقانه دارد

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی کارگردان نمایش عروس سرخ گفت: نمایش عروس سرخ نگاهی مجدد است به عشق جلاد و ایرادهایی که در نمایش وجود داشت را مرتفع کردیم و در پاسخ به درخواست تعداد زیادی که پیروز به تماشای عشق جلاد نشده بودند با تقویت تیم و اصلاح نمایش مجددا کار را برای اجرا آماده کردیم.

نمایش عروس سرخ روایتی حماسی، تاریخی و عاشقانه دارد

فرشید تمری در نشست خبری نمایش عروس سرخ که عصر امروز 25 آذر ماه در هتل ثامن مشهد برگزار گردید در خصوص این نمایش اظهار کرد: داستان نمایش روایتی است از ماجرایی حماسی و تاریخی است. ماجرا در خصوص سردار عیوض خان جلالی است و حدود 130 سال پیش که شهر فیروزه به دست روس ها می افتد شهر فیروزه و سردار عیوض خان جلال این ننگ را بر نمی تابند و قیام می نمایند تا شهر فیروزه را از شر روس ها رها نمایند که متاسفانه در این قیام سردار کشته می گردد و پس از آن نیز همسر سردار قیام می نماید و به خون خواهی همسر خود بلند می گردد.

وی اضافه نمود: این حماسه تاریخی فوق العاده برای نمودهای شمال خراسان برجسته است، آواز و اهنگ هایی که سینه به سیبنه روایت شده از راویان به نسل های بعدی منتقل شده است. این نمایش برشی بسیار کوتاه از زندگی نامه سردار عیوض خان جلالی است، تئاتر با یک مجلس عروسی آغاز می گردد که یکی از سرداران روس وارد این عروسی شده و درخواست می نماید که سردار عیوض خان را به او تسلیم نمایند. نمایش تا سرانجام ملودرامی عاشقانه، حماسی و تاریخی به همراه حرکات آیینی است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: این نمایش فرصتی است که بخواهیم در خصوص سردار عیوض خان صحبت کنیم اما ما در این نمایش نگاه و تمرکزمان بر سرنوشت سردار عیوض خان نیست بلکه ما قیام این سردار را بهانه گرفتیم چرا که به هر گوشه از سرزمین خراسان که نگاه می کنیم ردپایی از یک بزرگ و سلحشور می بینیم.

نمودها مهد عشق و عشق ورزی هستند

تمری اعلام کرد: کوشش من این است که بگویم در کنار سلحشوری و جنگ آوری، نمودهای ما مهد عشق و عشق ورزی هستند؛ آن ها انسان هایی عارف و شاعرمسلک هستند و در سرزمین ما نقش بسیار مهم و حیاتی را بازی نموده اند.

وی بیان نمود: در این نمایش ما از چهره های خوب و پیروز تئاتر و سینمای کشور دعوت کردیم، یکی از دلایل دعوت ما از چهره ها قدرت بخشیدن به بخش بازیگری تئاترمان بوده است. دعوت از افرادی مانند بابک نوری، کاوه خداشناس و بهار ارجمند این بود که این افراد فارغ التحصیل تئاترند و با تئاتر آشنا هستند، دوست ندارم این تئوری مطرح گردد که ما از چهره ها فقط برای دیده شدن اثر استفاده می کنیم، این کار یک تبادل علمی و فرهنگی بین خراسان و کشور است.

این کارگردان تئاتر در خصوص حضور محسن میرزازاده در این نمایش تشریح کرد: محسن میرزازاده را همه به عنوان خواننده می شناسند. معتقدم که بخش عمده ای از حرکات وجودی میرزازاده بر مبنای یک آرتیست شکل گرفته است، بخشی که بیان نماینده تاریخ هستند باید بتوانند ارتباط خوب و قدرتمندی را با مخاطب و تماشاگر داشته باشند. میرزازاده این کار را به قدرت انجام می دهد و در قامت یک بازیگر خوب تئاتر در این نمایش حاضر شده است در کنار این افراد نیز هنرمندان خوبی از مشهد مانند علیرضا ضیاءچمنی در نقش سردار عیوض خان، فاطمه بختیاری در نقش آشپز در این نمایش حضور دارند. کاوه خداشناس نیز با اینکه خراسانی نیست اما در کنار هنرمندان خراسانی بازی هایی که در رابطه با قهرمان های خراسان است را بسیار خوب درک کردند و در این زمان کوتاه توانستند نقش ها را به خوبی به تصویر بکشند.

تمری افزود: بحث بعدی حضور گروه حرکات آیینی فرخه در این نمایش است و این سوال پیش می آید که چرا در فضایی کار می کنیم که باید برای استفاده از آیین های خودمان، دستمان بلرزد؟ اگر ما فرصت نداشته باشیم آیین ها و موسیقی خود را به جوانان خود منتقل کنیم دیگران از این فرصت استفاده نموده و آیین ها و موسیقی های غربی را گسترش می دهند.

وی بیان نمود: گروه فرخه سال ها جوانی شان را برای تحقیق و پژوهش در خصوص فرهنگ کشورشان صرف نموده اند؛ بهترین زمان و موقعیت در نمایش عروس سرخ به وجود آمده است تا بتوانیم ظرافت ها و لطایفی را که در آیین های موجود است به نمایش بگذاریم و به تماشاگر عرضه کنیم.

آیین های ما مبتنی بر شعور و تفکرند

کارگردان تئاتر عروس سرخ مدعی شد: آیین های ما همه آیین هایی بزمی نیستند اما همه مبتنی بر شعور، تفکر و رفتارهایی که امروزه در جامعه ما جایشان بسیار خالی است، هستند. ما در نمایش عروس سرخ فضایی را مطرح می کنیم که متعلق به خراسان بزرگ است و می خواهیم بگوییم که خراسان به درستی مهد فرهنگ کشور ما است.

تمری ادامه داد: ما می خواهیم با گسترش فرهنگ ایران و خراسان مردم کشور را شاد کنیم و احتیاج به فرصت داریم، ما به بهانه نمایش عروس سرخ قدرت نمایی می کنیم و با همکاری هنرمندان معتبر کشور می خواهیم خراسان را به عنوان مهد فرهنگ و آیین به دیگران بشناسانیم.

فضای نمایش عروس سرخ پست مدرن است

وی در خصوص فضای نمایش خود بیان نمود: فضای اجرای این نمایش فضایی پست مدرن است چرا که نسل امروز ارتباط بیشتری با مدرنیته دارد پس باید بتوانیم با زبان او صحبت کنیم. این نمایش توانسته با زبانی مدرن بدون لحظه ای غفلت از آیین ها و فرهنگ ها در راهی راست حرکت کند و امیدوارم رسانه به عنوان حمایت نماینده قدرتمند به ما یاری کند. هیچ هنرمندی، هنرمند نمی گردد مگر اینکه مطبوعات و رسانه به درستی از او حمایت کند.

این کارگردان تئاتر افزود: درد تئاتر درد سینما و موسیقی و هنرهای تجسمی و به شکلی دردهای مشترک است. در زمینه تئاتر ما خودی و متعلق به سرزمین خودمان هستیم ، ما ایران و مشهد را برای ماندن انتخاب کردیم. در جنگ فرهنگی که غرب به راه انداخته است نباید ما را به چشم خطر نگاه نمایند چرا که ما در جبهه خودی هستیم. گستره زبان هنر بسیار وسیع است و ما باید با تمام این گستره صحبت کنیم وگرنه محدود می شویم و جوانان از ما روی گردان می شوند.

تمری ادامه داد: ما صورت نسل امروز را به سمت خود بازمی گردانیم و از فرهنگ برایشان صحبت می کنیم، ما با تمام وجود و ایمان برای تئاتر کار می کنیم، تئاتر در تمام مراحل در خط مقدم و دارای زبان بلیغی است و به راحتی می توان از زبان تئاتر با دیگران رابطه برقرار کرد و در کوششیم که با شعورمان کشور و آیینمان را حفظ و حمایت کنیم.

وی اعلام کرد: نقش سردار سرخ برداشتی از گوژپشت نوتردام است و انتخاب بابک نوری برای نقش سردار سرخ نیز انتخاب بسیار درستی بود چرا که بابک بازیگر بسیار توانمندی است و تیپی که در این نمایش به اجرا می گذارد بسیار سنگین و پیچیده است.

آیین ها هویت اول و آخر هر نسل و جامعه هستند

کارگردان تئاتر عروس سرخ ادامه داد: آیین ها، هویت اول و آخر هر نسل و جامعه هستند، آیین ها در خراسان صرفا مربوط به خراسان نیستند و این آیین ها در تمام خراسان و کشور گسترده شده است. هم چنین این نمایش کاری سفارشی نیست و تمام افراد گروه با دل و جان در آن مشغول به کار هستند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5950

به "نمایش عروس سرخ روایتی حماسی، تاریخی و عاشقانه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش عروس سرخ روایتی حماسی، تاریخی و عاشقانه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید