موقعیت و عملکرد عصب واگ

به گزارش سهندبلاگ، عصب واگ بلند ترین و گسترده ترین عصب در بدن انسان است. عصب واگ کارکردهای مختلفی دارد و به همین دلیل یکی از ضروری ترین قسمت های دستگاه عصبی به تعداد می رود.

موقعیت و عملکرد عصب واگ

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

عصب واگ بلند ترین و گسترده ترین عصب در بدن انسان است. عصب واگ کارکردهای مختلفی دارد و به همین دلیل یکی از ضروری ترین قسمت های دستگاه عصبی به تعداد می رود.

دوازده جفت عصب جمجمه ای در بدن انسان وجود دارد که همه آن ها قسمت های مهم بدن را به مغز متصل می نمایند. عملکرد هر عصب فرق دارد. عصب واگ یکی از این اعصاب جمجمه ای است. عصب واگ دهمین عصب جمجمه ای در بدن است و کارکردهای مختلفی را بر عهده دارد. عصب واگ از مغز ، گلو ، قفسه ی سینه ، ریه ها ، قلب ، معده و عضلات شکم به قسمت های مختلف امتداد یافته است.

عصب واگ پیغام ها را در بدن ارسال می نماید و سپس، آن ها را به مغز باز می گرداند. عصب واگ دستگاه عصبی پاراسمپاتیک را تحریک می نماید و به حفظ سلامت سلول های دستگاه ایمنی ، اندام ها و بافت ها یاری می نماید. عصب واگ ضربان قلب ، تکلم ، تنفس ، فشار خون ، فرآیند گوارش و فراوری گلوکز را تنظیم می نماید. عصب واگ در حدود 90 درصد اعصاب آوران را به خود اختصاص می دهد. این اعصاب اطلاعات حسی راجع به شرایط اندام های بدن را به دستگاه عصبی مرکزی منتقل می نمایند.

منشأ عصب واگ ریشه فرعی در مدولا ساقه مغز است. عصب واگ به وسیله فورامن ژوگولار به اندام های داخلی بدن متصل می گردد. عصب واگ به ارتباط میان مغز و اندام های داخلی بدن یاری می نماید. نورون های حرکتی عصب واگ اعصاب را به گلو ، حلق ، حنجره و مری راهنمایی می نمایند. این اعصاب به بلع ، تکلم و عطسه کردن یاری می نمایند.

عصب واگ مسئول ایجاد نورون های مغزی تازه است. عصب واگ به ترمیم بافت های مغز یاری می نماید. به علاوه، تحریک عصب واگ می تواند سلول های ساقه مغز را تحریک کند تا سلول های تازه فراوری نمایند.

این عصب دستگاه عصبی پاراسمپاتیک را کنترل می نماید. دستگاه عصبی پاراسمپاتیک از انتقال دهنده اکسی استیلن استفاده می نماید. اکسی استیلن به یادگیری ، حافظه و احساس آرامش یاری می نماید. عصب واگ از اکسی استیلن برای انتقال دادن پیغام های آرامش در اطراف بدن استفاده می نماید. عصب واگ اکسی استیلن را بدن ارسال می نماید و به این ترتیب باعث آرام شدن بدن می گردد و التهاب مربوط به تأثیرات استرس را کاهش می دهد.

هنگام بلع عصب واگ به فراوری حرکت تارهای صوتی در راستا غذا یاری می نماید و باعث بسته شدن دهانه حنجره هنگام عطسه کردن می گردد. آسیب تماشا عصب راجعه منجر به فلج شدن تار های صوتی می گردد. کارکردهای غیر عادی ریه ها به وسیله عصب واگ و اعصاب دیگر کنترل می گردد. عصب واگ هنگام دم حنجره را باز می نماید و به وسیله ماهیچه های دهان حرکت می نماید تا بتوانیم حرف بزنیم. عصب واگ در ریه ها با سفت کردن ماهیچه ها باعث تنگ شدن نایژه ها می گردد. یکی از شاخه های این عصب ماهیچه هایی را کنترل می نماید که تارهای صوتی را در داخل حنجره حرکت می دهند. آسیب تماشا این عصب ممکن است منجر به خشن شدن صدا گردد.

عصب واگ همانطور که گفته شد به حفظ ضربان قلب یاری می نماید. آن ها همواره پویا هستند و مقدار حدود 90 ضربان در دقیقه را ایجاد می نمایند. در صورت لزوم انتقال دهنده های عصبی ترشح شده به وسیله عصب به کاهش شدت ضربان قلب و فشار خون یاری می نمایند.

عصب واگ فرآیندهای پیچیده ای را در دستگاه گوارش بر عهده دارد مانند ارسال پیغام به ماهیچه های شکم برای فشرده کردن مواد غذایی و حرکت دادن آن ها به روده کوچک. آسیب تماشا عصب واگ ممکن است باعث گردد غذا به جای حرکت به روده کوچک در معده باقی بماند. عصب واگ بعلاوه به تنظیم مقدار مواد شیمیایی در دستگاه گوارش یاری می نماید به طوری که روده ها بتوانند مواد مغذی لازم را دریافت نمایند. بعلاوه احساس سیر شدن هم به وسیله عصب واگ به مغز ارسال می گردد. در بیماران دیابتی کنترل نکردن قند خون ممکن است باعث آسیب تماشا عصب واگ گردد.

برای تحریک عصب واگ کافیست به سادگی نفس عمیق بکشید. هنگامی که به وسیله دهان نفس عمیق می کشید، دیافراگم شل و با هوا پر می گردد. در نتیجه، عصب واگ فعال می گردد. در پی این، به وسیله بینی نفس خود را بیرون دهید تا استرس را از بدن خود دور کنید. مغز التیام پیدا می نماید و احساس آرامش می کنید.

فعال شدن عصب واگ بعلاوه می تواند التهاب را کاهش دهد ، مغز و حافظه را تقویت کند ، سلول ها و اندام ها را احیا کند و عملکرد دستگاه ایمنی را تقویت کند.

اختلال عصب واگ را می توان به دو دسته تقسیم کرد: اختلالاتی که به خاطر اعصابی که کمتر از حد عادی فعال هستند یا اعصابی که فعال نیستند ایجاد می شوند و اختلالاتی به وسیله عصب واگ ایجاد می شوند. فعال بودن بیش از حد عصب واگ باعث غش کردن می گردد. فعال نبودن عصب واگ به مقدار کافی ممکن است باعث حالت تهوع ، سوزش معده ، کاهش وزن و بعلاوه پایین آمدن ضربان قلب گردد.

برای درمان اختلالات عصب واگ از عصب درمانی استفاده می گردد. این روش درمان با تحریک اعصاب همراه است. دستگاهی به اعصاب متصل می گردد که پالس های الکتریکی ارسال می نماید. این دستگاه پیغام های ارسال شده به وسیله عصب را کنترل می نماید.

به طور خلاصه، عصب واگ یکی از اعصاب مهم بدن است که کارکردهای مختلفی را بر عهده دارد. آنچه که باعث می گردد هنگام بغل کردن کسی احساس خوبی داشته باشیم عصب واگ است!

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15694

به "موقعیت و عملکرد عصب واگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موقعیت و عملکرد عصب واگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید