علت گرد و خاک سیستان و بلوچستان چیست؟

به گزارش سهندبلاگ، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: گرد و خاک سیستان و بلوچستان ریشه در بادهای 120 روزه دارد.

علت گرد و خاک سیستان و بلوچستان چیست؟

به گزارش ایسنا، با توجه به تداوم خیزش گرد و خاک در استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه زابل، احد وظیفه با تاکید بر این که گرد و غبارهای اخیر در سیستان و بلوچستان به دلیل وزش بادهای 120 روزه است، گفت: بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان به خصوص در شمال این استان بسیار معروف است و در همه جای دنیا به عنوان یک مقوله خاص هواشناختی قلمداد می شود.

وی با اشاره به جریان حرکت بادهای 120 روزه گفت: وقتی در شمال منطقه، میزان فشار بالا و در جنوب، فشار پایین باشد، هوا از منطقه پرفشار به منطقه کم فشار حرکت می کند و از آنجا که میدان باد یا همان جهت حرکت باد، تالاب و اراضی خشک است موجب خیزش گرد و خاک می شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با بیان این نکته که بادهای 120 روزه در تابستان هر سال اتفاق می افتد و معمولا تا سرانجام شهریور و اواسط مهر به طول می انجامد، تاکید کرد: خشک بودن تالاب هامون در وقوع گرد و خاک سیستان و بلوچستان به شدت تاثیرگذار است. ضمن این که چسبندگی این خاک پایین و مستعد خیزش گرد و خاک است.

وظیفه با اشاره به این که بادهای 120 روزه و وقوع گرد و خاک در سیستان و بلوچستان پدیده دائمی تابستانه است، گفت: ممکن است تاثیر این بادها در برخی سال ها شدید و در برخی سال ها کم تر باشد که به طور قطع میزان آبدار بودن تالاب هامون و رطوبت دشت و اراضی سیستان در شدت گرد و غبار منطقه تاثیر مستقیم دارد. در سال هایی که بستر هامون خشک بوده، پدیده گرد و خاک نیز شدیدتر بوده است.

این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: با این که در سال زراعی جاری میزان بارش ها به نسبت سال های قبل بیشتر بوده است اما به دلیل ویژگی های اقلیمی استان سیستان و بلوچستان از جمله بالا بودن شدت تبخیر، تابش عمودی آفتاب و دریافت نکردن بارش از اواخر اردیبهشت هر سال تا اواخر مهر، شرایط برای وقوع گرد و خاک مستعدتر است.

وظیفه در سرانجام به تاثیر افزایش غلظت گرد و خاک بر کاهش دید افقی اشاره کرد.

علی محمد طهماسبی بیرگانی - دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار- با اشاره به این که طوفان ماسه با منشا خارجی و گرد و غبار با منشا داخلی هوای این روزهای سیستان و بلوچستان را به شرایط بحرانی رسانده است، از اختصاص 86.5 میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار سیستان در سال جاری خبر داد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3276

به "علت گرد و خاک سیستان و بلوچستان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گرد و خاک سیستان و بلوچستان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید