سوسیس و کالباس بخوریم؟

به گزارش سهندبلاگ، محققان هشدار دادند فرآوری می تواند غذا های سالم را ناسالم کند؛ مثلا میوه سالم وقتی به صورت خشک شده، آبگیری یا شیرین استفاده گردد، ناسالم می گردد.

سوسیس و کالباس بخوریم؟

به گزارش اکونومیست، کلمه غذا های فوق فرآوری شده، در سال 2009 به وسیله یک دانشمند برزیلی ابداع شد. تیم او آنالیز کرد که با وجود آنکه برزیلی ها شکر و روغن کمتری مصرف می نمایند، اما چاقی و دیابت نوع 2 در حال افزایش است.

علت این اتفاق آن بود که آن ها شکر، چربی و افزودنی های بیشتری را در اسنک های بسته بندی شده و غذا های پیش آماده مصرف می نمایند. بنابراین، آقای کارلوس مانتیرو سیستم جدیدی از طبقه بندی غذا ها را ارائه کرد که به وسیله آن درجه فرآوری معلوم گردد.

فرآوری می تواند غذا های سالم را ناسالم کند؛ مثلا میوه سالم وقتی به صورت خشک شده، آبگیری یا شیرین استفاده گردد، ناسالم می گردد. طبق دسته بندی آقای مانتیرو که نوا (Nova) نامیده می گردد چهار دسته وجود دارد: غذا های بدون فرآوری یا حداقل فرآوری؛ مواد پختنی فرآوری شده؛ غذا های فرآوری شده؛ و غذا های فوق فرآوری شده. بنابراین، بین مثلا برنج و روغن که حدی از فرآوری را لازم دارند با کروسان تفاوت ایجاد شد.

غذا های فوق فرآوری شده، فرآیند های پیچیده صنعتی را تجربه می نماید که البته لزوما همه آن ها منجر به ناسالم شدن غذا نمی گردد؛ مثلا گوشت بر پایه سویا. اما مصرف دائمی این نوع غذا ها به سریالی از مسائل منجر می گردد. عمده این غذا ها شامل افزودنی های غیرطبیعی، مقادیر زیادی نمک و شکر و مقادیر کمی مواد مغذی هستند. به طور خلاصه، خیلی از این حصولات بیش از آنکه به غذا شبیه باشند به یک محصول صنعتی شباهت دارند.

اما طعم و مزه مجذوب کننده این غذا ها را خیلی خوردنی تر از غذای معمولی نموده است. پژوهشی در سال 2019 روی دو گروه در یک بازه 14 روزه نشان داد که افرادی که غذا های فوق فرآوری شده مصرف می کردند در قیاس با دسته دوم که غذا های غیرفرآوری می خوردند، روزانه بیش از 500 کالری، معادل یک بیگ مک مک دونالد، بیشتر مصرف می کردند.

یک پژوهش سال 2019 نیز نشان می دهد افرادی که غذا های فرآوری شده بیشتری مصرف می نمایند بیشتر در معرض بیماری های قلب و عروق و مغز و عروق می شوند. بعلاوه افرادی که غذا های فرآوری شده کمتر مصرف می نمایند، کمتر در معرض سرطان هستند.

با این حال این غذا ها خوشمزه، مقرون به صرفه و فراوان هستند. خیلی از آن هایی که بودجه کمتری دارند یا رژیم های خاص می گیرند مانند وگان ها عموما غذا های در دسترس کمتری دارند.

منبع: فردای اقتصاد

منبع: فرارو
انتشار: 27 مرداد 1402 بروزرسانی: 27 مرداد 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19401

به "سوسیس و کالباس بخوریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سوسیس و کالباس بخوریم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوسیس و کالباس بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید