ساخت سرنگ تلقیح مصنوعی گل ارکیده

به گزارش سهندبلاگ، عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل با تحقیق بر روی گل ارکیده و ساختار مورفولوژیکی خاص آن، پیروز به ساخت سرنگ تلقیح مصنوعی ارکیده فلانوپسیس شد.

ساخت سرنگ تلقیح مصنوعی گل ارکیده

به گزارش خبرنگاران، دکتر فاطمه بیدرنامنی با بیان این که گیاه ارکیده به عنوان گیاهی با ارزش و ظرفیت مالی فراوان است، بهترین روش تکثیر و پرورش آن را استفاده از بذر در محیط کشت بافت و بهترین راه چاره برای فراوری ارقام جدید آن را تلقیح مصنوعی و دو رگ گیری دانست و گفت: در جهان از روش های بسیار ساده مانند سوزن، چوب و یا وسایل پیش پا افتاده برای تلقیح مصنوعی ارکیده بهره می برند که استفاده از این روش ها گاهی باعث انتقال آلودگی از سوی کاربر به کپسول محتوای بذر و عدم تشکیل کپسول می گردد.

وی در تشریح طراحی و سازوکار سرنگ تلقیح مصنوعی گل ارکیده فلانوپسیس، اضافه کرد: این دستگاه متشکل از دو پیستون، شاسی، چراغ و سوزن های تلقیح متشکل از خلال دندان است که ضمن صرفه مالی، کارایی دستگاه برای تلقیح را تا 100 درصد افزایش داده و آلودگی انتقال دانه گرده به مادگی را نیز به حداقل می رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زابل که با همکاری همسرش دکتر مهدی شعبانی پور پیروز به ساخت سرنگ تلقیح مصنوعی و ارائه یک پروتکل فراوری جدید برای گل ارکیده شده است، اعلام کرد: ارکیده گلدانی به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و بسیاری از کارشناسان، می تواند به عنوان بهترین جایگزین صادراتی برای نفت درنظر گرفته گردد و این امر با توجه به این حقیقت که قیمت هر چهار گلدان از این گیاه با قیمت یک بشکه نفت برابری می نماید چندان دور از انتظار نیست.

وی در رابطه با پروتکل فراوری انبوه که برای گیاه ارکیده ارائه نموده است، گفت: با تغییر روش های رایج ساخت محیط کشت و به کارگیری ترکیبات متفاوت با دیگر پروتکل های مشابه در جهان؛ موادی را به محیط کشت بافت اضافه کردیم که علاوه بر اضافه کردن خواص دارویی، باعث افزایش مدت زمان احتیاج به واکشت گیاهان نیز شد.

دکتر بیدرنامنی اضافه کرد: با تزریق موادی با خاصیت های دارویی به محیط کشت و اندازه گیری پارامترهایی مانند میزان فنل، فلاونوئید و آنتی اکسیدان شاهد بودیم که میزان فنل و سایر فاکتورهایی که باعث ممانعت از سرطان می شوند نیز افزایش یافته است. ترکیباتی که برای این پروتکل استفاده شده است کاملاً نوآورانه بوده و میزان ماندگاری و زنده مانی گیاهچه را چه در مرحله کشت درون شیشه ای و چه در مرحله سازگاری افزایش داد.

وی در خاتمه از زحمات و پیگیری های دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه زابل و دکتر عرفانیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه برای حمایت و توجه به طرح های کلیدی و باارزش مالی بالا قدردانی کرد.

به نقل از وزارت علوم، مهم ترین ارزش این ایده و اختراع نوآورانه علاوه بر به حداقل رساندن احتمال انتقال آلودگی های قارچی و ویروسی، افزایش دقت و سرعت تلقیح و به تبع آن افزایش بهره وری در فرایند تلقیح مصنوعی و فراوری ارقام جدید از این گونه مالی و ارزشمند است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13527

به "ساخت سرنگ تلقیح مصنوعی گل ارکیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت سرنگ تلقیح مصنوعی گل ارکیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید