رویکرد حاکم بر طرح جدید بافت اطراف حرم مردمی و مبتنی بر تسهیل زیارت برای زائران است

به گزارش سهندبلاگ، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن گفت: رویکرد حاکم بر طرح جدید کاملا مردمی و مبتنی بر تسهیل زیارت برای زائران و افزایش کیفیت مجاورت برای ساکنان بافت اطراف حرم است.

رویکرد حاکم بر طرح جدید بافت اطراف حرم مردمی و مبتنی بر تسهیل زیارت برای زائران است

سعید شعرباف تبریزی، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش این شرکت در اجرای طرح های بافت اطراف حرم، اظهار کرد: این شرکت در سال 71 و برمبنای درخواست سراج الدین کازرونی، وزیر وقت مسکن و شهرسازی از رهبر انقلاب ایجاد شده است.

شعرباف گفت: درخواست مرحوم کازرونی این بود که در بافت اطراف حرم مطهر باید سکونت متناسب با حرم صورت گیرد و خدمات مورد نیاز مردم در این بافت و با توجه به فضای معنوی آن، تأمین شود.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن گفت: بر این مبنا هم رهبر انقلاب اجازه دادند که با حضور سه ارگان راه و شهرسازی، شهرداری مشهد و آستان قدس و با هدف نظارت، سیاست گذاری و تسهیل گری در اجرای منطقه 360 هکتاری منطقه ثامن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه پس از ایجاد شرکت عمران و مسکن سازان در مشهد، در نقاط دیگر کشور نیز چنین شرکت هایی تأسیس شد، اضافه کرد:، اما این شرکت در مشهد اساسنامه ای داشت که براساس آن شرکت عمران و مسکن سازان در مشهد مجری طرح بافت اطراف حرم نبوده و کاملا نقش سیاست گذاری، تأمین مالی و تسهیل گری برای اجرای طرح را داشته است.

شعرباف ادامه داد: با این حال در سال 78 توافقنامه ای با هدف سرعت دادن به اجرای طرح نوشته می شود و براساس آن به شرکت عمران و مسکن سازان ثامن مسئولیت اجرایی وسیعی در قطاع سه و چهار بافت اطراف حرم برای اجرای طرح، هزینه های جاری و خدمات شهری واگذار می شود.

وی توضیح داد: به عبارت دیگر، شرکت عمران و مسکن سازان ثامن از اساسنامه خود که یک شرکت با مسئولیت نوسازی و بهسازی است، تبدیل می شود به شرکت مجری در قطاع سه و چهار. به این صورت این شرکت در واقع شهردای منطقه ثامن در این دو قطاع می شود.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن با بیان اینکه پس از این توافقنامه دیگر بین شرکت و شهرداری تفاوتی دیده نمی شد، گفت: شرکت تمام کار هایی که شهرداری باید انجام می داد، در قطاع سه و چهار به عهده داشت؛ از طریق حساب طرح، بعضی اعتبارات دولتی به حساب طرح وارد می شد، عوارض صدور پروانه، تخلفات و هزینه های اجرای طرح، تملک ها و مشارکت هایی که اجرا شده، همه در حساب طرح هزینه می شدند.

وی ادامه داد: عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، اشکالات حقوقی متعددی را نسبت به توافقنامه سال 78 وارد کرده و در نامه ای ابلاغی تعارض نقش شرکت عمران و مسکن سازان در اساسنامه با این توافقنامه را متذکر شده است. این نامه در 29 شهریور امسال با موضوع خروج شرکت از این توافنامه رسانه ای شد.

بیشتر بخوانید:

  • پژمانفر: مدیریت منطقه ثامن باید از فضای ارعاب مردم خارج شود / تظلم خواهی از مردم بافت اطراف حرم در مجلس
  • قرار وثیقه برای شهردار منطقه ثامن صادر شده است
  • جریان قدرت و ثروت در مشهد به دنبال از بین بردن هویت معنوی مشهد است
  • اختلاف نظر مسئولان درباره ذی نفعان بافت اطراف حرم رضوی / رویکرد کمیسیون عمران مجلس چیست؟

وی ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری که مسئولیت آن را عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی به عهده دارد، اشکالات حقوقی متعددی را نسبت به شرکت عمران و مسکن سازان ثامن وارد کرد و نامه ای ابلاغی هم از سوی عبوری در تاریخ 29 شهریور امسال صادر شد.

شعرباف گفت: براساس این نامه وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری این توافقنامه را دارای اشکالات حقوقی متعدد می داند، بنابراین شرکت عمران و مسکن سازان ثامن باید در مأموریت جدید خود به اساسنامه شرکت مبتنی بر فعالیت های بازآفرینی براساس سند جامع بازآفرینی شهری کشور بازشود.

وی به انتشار طرح تفصیلی جدید بافت اطراف حرم اشاره کرد و گفت: رویکرد حاکم بر طرح جدید رویکردی کاملا مردمی و مبتنی بر تسهیل زیارت برای زائران و افزایش کیفیت مجاورت برای ساکنان و حتی ایجاد موج مهاجرتی معکوس به بافت است. این رویکرد کاملا بر مبنای تسهیل گری و ارتباط وسیع با مردم نوشته شده و قصد دارد قطعات بزرگ زمین را بازتفکیک کند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن توضیح داد: در طرح جدید تکیه بر مشارکت ساکنان محلات برای ایجاد مجتمع های مسکونی جدید قرار گرفته است و با این رویکرد شرکت عمران و مسکن سازان ثامن می تواند اثرگذاری مستقیم داشته باشد.

وی گفت: مشارکت شرکت عمران و مسکن سازان ثامن در تأمین اعتبارات، تسهیل گری بین مردم و سرمایه گذاران برای اجرای طرح های مشارکت و تملک بعضی از پروژه های موضوعی مهم در بافت که پروژه های کلیدی در طرح جدید به حساب می آیند، صورت می گیرد.

شعرباف گفت: در همه این موارد شرکت می تواند هم از طریق اعتبارات دولتی و هم از طریق تسهیل گری و ایجاد ارتباط بین مردم و سرمایه گذاران کمک کند تا این طرح روی کاغذ نماند و به سرعت و با تحقق پذیری بالایی پیاده شود.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل در اجرای طرح طاش، طولانی شدن طرح بود که در واقع باعث غیرمالی شدن این طرح شده بود، تأکید کرد: شرکت عمران و مسکن سازان ثامن در رویکرد جدید خود به دنبال سرعت بخشید به پروژه های مسکونی در مقیاس مردمی و پروژه های خدماتی است تا دیگر شاهد تأخیر بیش از 20 سال در اجرای طرح بافت اطراف حرم مطهر نباشیم.

گفتنی است، به تازگی طرح جدید بافت اطراف حرم از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است. شورای عالی شهرسازی و معماری برای تدوین این طرح با دانشگاه تهران همکاری کرده است.

فایل زیر متن کامل این طرح را در اختیار شما قرار می دهد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11925

به "رویکرد حاکم بر طرح جدید بافت اطراف حرم مردمی و مبتنی بر تسهیل زیارت برای زائران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد حاکم بر طرح جدید بافت اطراف حرم مردمی و مبتنی بر تسهیل زیارت برای زائران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید