دلایل سفید شدن مو و پیشگیری از آن

به گزارش سهندبلاگ، سفید شدن مو بخشی طبیعی از پیری است اما چرا موها خاکستری می شوند؟ وقتی ساقه مو دیگر ملانین فراوری نمی کند، رنگدانه ای که به مو رنگ می دهد، منجر به سفید شدن مو می گردد. خطر سفید شدن مو هر دهه پس از 30 سالگی 10 تا 20 درصد افزایش می یابد. آیا موهای سفید خود را می پوشانید یا آنها را رنگ می کنید؟ خوشبختانه امروز زنان از گذشته گزینه های بیشتری دارند. چه موهای خود را طبیعی انتخاب کنید و چه موهای خود را رنگ کنید، می توانید در هر سنی و بدون توجه به رنگ مو، بهترین حالت و ظاهر را داشته باشید.

دلایل سفید شدن مو و پیشگیری از آن

چرا موهایمان سفید می شوند؟

فولیکول های مو درون ساقه مو حاوی سلول های رنگدانه ای هستند که دارای ملانین هستند. این رنگدانه به موها، پوست و چشم های شما رنگ می بخشد. وقتی این سلول های فراوری نماینده رنگدانه در ساقه مو آغاز به مردن می نمایند، موها آغاز به خاکستری شدن می نمایند. موهای جدیدی که از ساقه مو رشد می نمایند ممکن است قبل از اینکه کاملاً سفید شوند، خاکستری یا نقره ای شوند. با از بین رفتن سلول های فراوری نماینده رنگدانه در ساقه مو، دیگر رشته های رنگی مو رشد نخواهید کرد.

چه زمانی موها سفید می شوند؟

برخلاف تصور عمومی، استرس باعث سفیدی مو نمی گردد. چرا و کی موهایمان سفید می گردد؟ وقتی سلول های فراوری نماینده ملانین در ساقه مو از بین می فرایند، موها سفید می شوند. ساقه مو دیگر نمی تواند رشته های رنگی مو ایجاد کند. ژنتیک تا حد زیادی معین می نماید که چه زمانی خاکستری خواهید شد. به والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود نگاه کنید تا نشان دهد که زود خاکستری می گردد و یا دیر. به نظر می رسد خاکستری شدن زودرس مو به ویژه ژنتیکی است. اگر یکی از والدین یا هر دوی والدین در 30 سالگی کاملاً خاکستری شده باشند، احتمال اینکه شما نیز زود موهایتان خاکستری گردد وجود دارد.

نژاد یک عامل سفید شدن مو است

موها بیشتر به دلیل عوامل ژنتیکی خاکستری می شوند. نژاد نیز نقش دارد. افرادی با نژاد قفقازی معمولاً از اواسط دهه 30 شاهد سفید شدن مو هستند. کسانی که نژاد آسیایی دارند، به طور متوسط در اواخر دهه 30 موهایشان آغاز به خاکستری شدن می نماید. آمریکایی های آفریقایی تبار معمولاً از اواسط دهه 40 موهایشان خاکستری می گردد. ممکن است بسته به زمان تغییر رنگ موی والدین، زودهنگام، متوسط یا کمی دیر به سوی سفید شدن مو بروید. موهای سفید به طور معمول اما نه همواره، از اطراف شقیقه ها خود را نشان می دهند.

سفیدی زودرس مو

موی خاکستری زودرس به مویی گفته می گردد که حداقل 10 سال یا بیشتر زودتر از آنچه باید اتفاق بیفتد، خاکستری گردد. سن برای معین موهای زودرس خاکستری با توجه به قومیت فرد متفاوت است. گفته می گردد که افراد قفقازی که در 20 سالگی موهایشان خاکستری می گردد، خاکستری زودرس دارند. گفته می گردد یک فرد آسیایی که در 25 سالگی موهایش خاکستری می گردد از سفید شدن زودرس رنج می برد. گفته می گردد که آفریقایی آمریکایی ها اگر موهایشان در 30 سالگی یا جوانتر خاکستری گردد، با سفیدی زودرس دست و پنجه نرم می نمایند.

مسائل سلامتی مرتبط با موهای سفید

چندین بیماری ممکن است با افزایش خطر سفید شدن مو همراه باشد. شرایط خود ایمنی از موارد سلامتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بخشی از بدن حمله می نماید. ویتیلیگو نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول های پوست سر که باعث ایجاد رنگدانه می شوند حمله نموده و آنها را از بین می برد. این منجر به سفیدی مو می گردد. کمبود ویتامین B12، اختلالات تیروئیدی و شرایط نادر تومور ممکن است باعث سفیدی مو گردد. آلوپسی آره آتا نوعی بیماری است که ریزش موی تکه ای ایجاد می نماید. این ممکن است سفیدی ناگهانی را به دنبال داشته باشد زیرا موهایی که اغلب می مانند اغلب خاکستری یا سفید هستند. موهایی که دوباره رشد می نمایند ممکن است به رنگ سفید، خاکستری یا رنگ طبیعی شما برگردند.

آیا استرس می تواند باعث سفیدی مو گردد؟

استرس نمی تواند به طور مستقیم باعث سفیدی مو گردد اما با افزایش ریزش مو همراه است. استرس یک عامل مشترک برای تلوژن افلوویوم است که یک بیماری مرتبط با ریزش سریع مو است. افرادی که تلوژن افلوویوم دارند، ریزش مویشان سه برابر سریعتر از حد طبیعی است. استرس مزمن روی رشد مو تأثیر منفی می گذارد و می تواند به ریزش مداوم مو منجر گردد. به نظر می رسد استرس فولیکول های مو را تغییر داده و آنها را به اصطلاح به مرحله استراحت سوق می دهد. پس از یک دوره ریزش مو، ممکن است موهایی که دوباره رشد می نمایند به رنگ خاکستری درآیند. این امر به ویژه اگر میانسال یا مسن تر باشید، بیشتر صدق می نماید.

سیگار کشیدن یک مشکل برای سفید شدن مو است

سیگار کشیدن برای هیچ بخشی از بدن شما مفید نیست و شامل موهای شما نیز می گردد. در یک مطالعه، افراد سیگاری 2/1 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری قبل از 30 سالگی موهایشان خاکستری می گردد و برای کسانی که از قبل موهای نقره ای دارند باعث می گردد خاکستری نقره ای مایل به زرد باشد. اگر سیگار می کشید یا از توتون استفاده می کنید، این کار را متوقف کنید. اگر به یاری احتیاج دارید، با پزشک خود صحبت کنید. داروهای تجویزی وجود دارد و برنامه هایی برای ترک سیگار وجود دارد که می تواند به شما یاری کند این عادت را برای همواره از بین ببرید.

از کندن مو خودداری کنید

برخی معتقدند که اگر یک موی خاکستری را از ریشه بیرون بیاورند، سه تار موی خاکستری دیگر در سر آنها رشد می نماید. این داستان درست نیست اما هنوز هم ایده خوبی است که آن را نکنید. اگر بیش از حد موهای خاکستری را بیرون بیاورید، ممکن است تکه های طاسی در سرتان ایجاد گردد! و بیشتر موهای خاکستری در جای خود رشد می نمایند. اگر زیاد برداشت کنید، این ممکن است به فولیکول های مو آسیب برساند به طوری که دیگر مو رشد نمی نماید. این ممکن است باعث گردد به مرور زمان موهای شما بسیار نازک تر به نظر برسد. رنگ کردن موهای خاکستری ایده ای بهتر از کندن آن است.

موهای خاکستری چه تفاوتی با موهای طبیعی دارند؟

موهای خاکستری به ضخامت موهای با رنگ طبیعی نیست زیرا بیرونی ترین قسمت ساقه مو، یعنی کوتیکول، نازک تر از موهای دارای رنگدانه است. بدون این محافظت، موهای خاکستری در برابر اشعه ماوراء بنفش، آب، مواد شیمیایی، رطوبت و حالت دهنده ها با حرارت محافظت نمی شوند. این باعث می گردد موهای خاکستری نسبت به موهای رنگی طبیعی خشک و سفت باشد. موهای خاکستری بیشتر از موهای قهوه ای در معرض آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار دارند. موهای خاکستری نسبت به انواع موی بلوند، قهوه ای، مشکی و قرمز در برابر دریافت رنگ مصنوعی مو مقاومت بیشتری دارند. آیا موهای خاکستری شما نازک و کم حجم به نظر می رسد؟ از آرایشگر خود در خصوص شامپوها مدل موهای خاص بپرسید تا موهای شما پر و حجیم تر گردد. در خصوص اینکه کدام نوع رنگ مو برای رنگ پوست و نوع موهای شما مناسب تر است، بحث کنید.

درمان آسیب های موهای خاکستری

موهای خاکستری زبر و خشک ممکن است موخوره داشته باشد. برای مقابله با خشکی از درمان های مرطوب نماینده عمیق و روغن های مو بهره ببرید. مراقب قرار دریافت موهای خاکستری در معرض آفتاب و گرما و نور لامپ ها باشید زیرا هر دو اثر سفید نماینده بر روی موهای خاکستری دارند و باعث زرد شدن مو می شوند. در خصوص نحوه جلوگیری از اثر سفید نماینده از آرایشگر خود هدایت بخواهید. استفاده از شامپویی که رنگ بنفش دارد می تواند به نظر برسد که موهای خاکستری مانند رنگ نقره ای زنده مورد نظر شما باشد.

موهای خاکستری را با مدل موهای زیرکانه مخفی کنید

زنانی که به فکر رنگ کردن مو نیستند، می توانند با استفاده از مدل مو، رنگ خاکستری را پنهان نمایند. موهای خود را جوری تقسیم کنید تا موهای خاکستری را پنهان کند. اگر موهای بلندی دارید برای پنهان کردن ریشه های خاکستری موهای خود را پنهان کنید. از سربندهای رنگارنگ برای پنهان کردن سفیدی مو بهره ببرید. از آرایشگر خود در خصوص مدل مویی که بعد از 50 سالگی هم زیباست، توصیه دریافت کنید. یک آرایشگر را انتخاب کنید که در مشتریانی که موهایشان سفید است تخصص داشته باشد.

رنگ کردن یا رنگ نکردن مو

اگر پنهان کردن موهای خاکستری گزینه دلخواه شما نیست، ممکن است بخواهید رنگ کردن موهای خود را آنالیز کنید. می توانید از یک محصول بسته بندی شده از سوپرمارکت یا داروخانه بهره ببرید. حتماً محصولی را انتخاب کنید که مخصوص موهای سفید باشد. آرایشگر شما محصولات با کیفیتی در سالن دارد که رنگ خاکستری را بهتر پوشش می دهد. موهای خاکستری برخی از مشتریان رنگ نمی گیرند. اگر چنین است، رنگ روشن تری را انتخاب کنید که به راحتی با خاکستری های طبیعی شما ترکیب گردد.

رنگی طبیعی را انتخاب کنید

برخی از خانم ها با موهای خاکستری راحت نیستند. اگر چنین باشد، می توانید از چند ترفند در حالی که موهایتان سفید می گردد بهره ببرید تا ظاهر تکه تکه و چند رنگ را به حداقل برسانید. اگر رنگ خاکستری زیادی دارید، آرایشگر شما می تواند هایلایت هایی ایجاد کند تا موهای شما یکدست تر گردد. اگر عادت به استفاده از رنگ دائمی مو دارید، به سراغ رنگی مات بروید تا ظاهر خاکستری ها را استتار کند.

یک مدل موی خوب انتخاب کنید

داشتن موی مناسب می تواند به موهای شما هم بافت و هم حالت بهتری ببخشد. موهای خود را مرتباً با اصلاح در هر 6 تا 8 هفته مرتب نگه دارید. زنانی که موهای خاکستری دارند اغلب مدل های کوتاه مو را انتخاب می نمایند. مدل های بلند ممکن است برای شما مناسب باشد. موهای پر و بلند، آن را سالم نشان می دهند. زنانی که موهای فر دارند به طور طبیعی در مقایسه با زنانی که موهای صاف دارند موهایی پر و ضخیم تر دارند.

درمان های خانگی برای موهای سفید

هواداران درمان های طبیعی تعدادی از روش های درمانی طبیعی برای موهای سفید را پیشنهاد می دهند. این شامل موارد زیر است:

روغن نارگیل. یک روز در میان، قبل از خواب، روغن نارگیل را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. صبح روز بعد، موهای خود را مثل همواره بشویید.

زنجبیل. هر روز یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده تازه مخلوط شده با 1 قاشق غذاخوری عسل بخورید.

ملاس بلک استرپ. یک روز در میان، یک قاشق غذاخوری ملاس بلک استرپ بخورید (از آب نیشکر، نه از شکر چغندر). اعتقاد بر این است که فرایند خاکستری شدن مو را معکوس می نماید.

آمله. هر روز شش اونس آب تازه آمله بنوشید یا هر بار یک بار موهای خود را با روغن آمله ماساژ دهید. آمله به عنوان انگور فرنگی هندی نیز شناخته می گردد.

دانه های کنجد سیاه. دو تا سه بار در هفته، یک قاشق غذاخوری دانه کنجد سیاه بخورید تا فرایند خاکستری کند و یا معکوس گردد.

روغن قی. دو بار در هفته، موها و پوست سر خود را با این گیاه خالص ماساژ دهید.

آمارانت. سه بار در هفته، آب گیاه تاج خروس تازه را به موهای خود بمالید.

آب گل گندم. هر روز یک تا دو اونس آب گل گندم تازه بنوشید یا روزانه 1 قاشق غذاخوری پودر سبوس گندم به سوپ ها و اسموتی های خود اضافه کنید.

Fo-ti. در طب سنتی چینی، fo-ti به صورت داخلی به عنوان مکمل - 1000 میلی گرم دو بار در روز همراه با غذا - مصرف می گردد تا فرایند سفید شدن موها را معکوس کند.

پیاز. یک پیاز را در مخلوط کن بریزید و سپس از صافی بهره ببرید تا آب آن باقی بماند. دو بار در هفته، این آب پیاز را به پوست سر خود بمالید، بگذارید 30 دقیقه در جای خود باقی بماند و سپس مثل همواره شامپو بزنید.

آب هویج. هر روز 250 میلی لیتر آب هویج بنوشید.

کاتالاز. غذاهای غنی از آنزیم کاتالاز مانند:

  • سیر
  • کلم
  • سیب زمینی شیرین
  • کلم کیل
  • کلم بروکلی
  • بادام

برگ های کاری. یک خمیر از ¼ فنجان برگ کاری و ½ فنجان ماست درست کنید. آن را به موها و پوست سر خود بمالید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید. هفته ای دو تا سه بار تکرار کنید.

آشواگاندا. یک مکمل آشواگاندا را با غذا مصرف کنید. آشواگاندا به جینسینگ هندی نیز معروف است.

روغن بادام. قسمت های مساوی از روغن بادام، آب لیمو و آب آمله را با هم مخلوط کنید. مخلوط را در مو و پوست سر خود ماساژ دهید. این روتین را دو بار در روز و به مدت سه ماه ادامه دهید.

رزماری. یک شیشه 250 میلی لیتری را با رزماری خشک پر کنید و سپس ظرف را با روغن زیتون بکر تا حد بالا پر کنید. شیشه را به مدت چهار تا شش هفته در مکانی آفتابی بگذارید و هر چند روز یک بار آن را تکان دهید. بعد از شش هفته از آن به عنوان روغن مو بهره ببرید.

رنگ موی طبیعی

شما می توانید رنگ موی خود را با گیاهان مختلف درست کنید. از آنجا که این نوع رنگ مو به اندازه رنگ های شیمیایی موجود در بازار قوی نیست، قبل از مشاهده تغییر، باید چندین بار فرایند آن تکرار گردد. مواد اولیه پیشنهادی شامل موارد زیر است:

  • موهای بلوند: چای گل بابونه، پوست لیمو، زعفران، گل همواره بهار
  • موهای قرمز: آب چغندر، آب هویج، گلبرگ گل رز
  • موهای قهوه ای: قهوه، دارچین
  • موهای سیاه: گردوی سیاه، چای سیاه، مریم گلی، گزنه

آیا می توانید از سفید شدن مو جلوگیری کنید؟

آرایشگر مشهور، فیل اسمیت، شرح داد که متأسفانه جلوگیری از موهای خاکستری غیرممکن است، به این معنی که هیچ راه واقعی برای جلوگیری از سفید شدن مو وجود ندارد.

او فاش می نماید، در حال حاضر، هیچ روش درمانی یا پیشگیری برای جلوگیری از سفیدی مو نیست. این ترکیبی از ژنتیک، DNA و سایر عوامل معین نماینده است که تحقیقات هنوز در کوشش برای درک آنها است.

پیشرفت هایی در زمینه درک ژنتیک صفات مو وجود داشته است اما باید این موضوع را با جزئیات بیشتری آنالیز کرد تا کاملاً بفهمید که چگونه می توان این را تغییر داد.

در هر صورت ، بعید است که برطرف آسان آن مانند خوردن بیشتر یک غذای خاص یا نوشیدن آب بیشتر وجود داشته باشد.

چگونه می توانید از موهای خود مراقبت کنید تا از زود خاکستری شدن آن جلوگیری کند؟

فاکتورهای سبک زندگی مانند سیگار کشیدن باعث می گردد که رنگ خاکستری شما بدتر از حد عادی باشد.

سیگار کشیدن، می تواند رنگ موهای خاکستری را تغییر دهد و آنها را زرد نشان دهد - شبیه آنچه برای ناخن های شما هنگام سیگار کشیدن اتفاق می افتد.

اسکات کورن وال، متخصص مو می گوید که محصولات حالت دهنده مو می توانند اثری مشابه داشته باشند.

آهن های گرم شده و حتی محصولات طراحی شده دیگر نیز می توانند باعث تغییر رنگ آن شوند. بنابراین، کسانی که مایل به تغییر رنگ موهای خاکستری یا سفید هستند، باید از شامپوها و نرم نماینده هایی استفاده نمایند که حاوی رنگدانه های بنفش ملایم هستند تا این رنگ زرد را به سفید خنثی نمایند.

منبع:

onhealth

healthline

goodtoknow

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: هفت گنج
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11466

به "دلایل سفید شدن مو و پیشگیری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل سفید شدن مو و پیشگیری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید