خبرنگاران 5 هزار و 500 هکتار از اراضی بروجرد تحت پوشش آبیاری نوین است

به گزارش سهندبلاگ، بروجرد - خبرنگاران - مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: پنج هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان تحت پوشش سیستم آبیاری نوین است، که 2 هزار هکتار آن در امسال انجام شد.

خبرنگاران 5 هزار و 500 هکتار از اراضی بروجرد تحت پوشش آبیاری نوین است

عزت اله نباتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: در 40 سال اخیربا اجرای طرح آبیاری نوین با هدف توسعه صنعت کشاورزی تنها حدود سه هزارو 500 هکتار از اراضی کشاورزی بروجرد به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی اضافه نمود: بر اساس آمار وزارت جهادکشاورزی اجرای طرح آبیاری نوین راندمان آب را از 35 به 90 درصد ارتقا میدهد.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: در 2 دهه گذشته تا به امروز مجهز شدن سه هزارو 500 هکتار از باغ ها و مزارع بروجرد به روش های آبیاری نوین باعث صرفه جویی در مصرف آب چاه ها و در نتیجه جلوگیری از بیکاری و مهاجرت بهره برداران شده که با رسیدن این رقم در سال 99به بیش از پنج هزار هکتار گام بزرگی برداشته شده است.

نباتی اضافه نمود: 85 درصد از هزینه اجرای آبیاری نوین توسط دولت و به صورت بلاعوض و 15درصد باقی مانده نیز توسط بهره بردار (با دریافت تسهیلات ارزان قیمت) تامین و پرداخت می گردد.

وی وسعت زمین های کشاورزی بروجرد را 69هزار هکتار گفت و ادامه داد: در 40سال گذشته گام هالی جدی در این راستا برداشته نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: به منظور مقابله با خشکسالی و حمایت از بهره برداران، در صورت تامین اعتبار این آمادگی وجود دارد که طرح های بیشتری تهیه و به مورد اجرا گذاشته گردد.

نباتی اضافه نمود: به ازای مجهز شدن هر یک هکتار از زمین های کشاورزی به آبیاری نوین، 11 هزارمتر مکعب در مصرف آب (نسبت به روش سنتی) صرفه جویی می گردد.

وی گفت: متقاضیان دریافت اعتبارات برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در باغات و اراضی کشاورزی میتوانند با مراجعه به جهاد کشاورزی این شهرستان و تشکیل پرونده درکمترین زمان از این خدمات بهره مند شوند.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد مجموع اراضی کشاورزی تحت پوشش این شهرستان را 69 هزار هکتار گفت و گفت: از این میزان حدود 34 هزار هکتار دیم و مابقی آبی است و روان آب خروجی دارند.

نباتی گفت: در زمینه کشت محصولات آب دوست اگر کشاورزان از سیستم آبیاری های نوین استفاده نمایند می توانند تا 20 درصد کشت محصولات آب دوست انجام دهند.

نباتی یادآور شد: باید حق آبه هر منطقه متناسب با الگوی کشت آن تعریف گردد تا با مدیریت درست بتوان سطح فراوری را سازماندهی کنیم. و اکنون چهار ایستگاه پمپاژ آب در روستاها با 700هکتار اراضی اجرایی شده است.

وی گفت: تجهیز اراضی به سیستم ابیاری نوین موجب افزایش 50 درصدی میزان فراوریات جهاد کشاورزی و افزایش راندمان آبیار از 35درصد در نوع آبیاری سنتی به 70درصد در ابیاری نوین رسیده و مصرف نهاده و انرژی کاهش می یابد.

شهرستان بروجرد تامین نماینده 35 درصد از فراوریات باغی استان لرستان است و سالانه بیش از 10 هزار میلیارد ریال محصولات کشاورزی در شهرستان بروجرد فراوری می گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11233

به "خبرنگاران 5 هزار و 500 هکتار از اراضی بروجرد تحت پوشش آبیاری نوین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 5 هزار و 500 هکتار از اراضی بروجرد تحت پوشش آبیاری نوین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید