تولید نانوپوشش های ضدخوردگی با همکاری پژوهشگاه رنگ و بخش خصوصی

به گزارش سهندبلاگ، محققان پژوهشگاه رنگ ایران با همکاری یکی از شرکت های بخش خصوصی نسل جدیدی از نانو رنگدانه های ضدخوردگی را سنتز کردند که به گفته این محققان با مقادیر کمی از این رنگ دانه ها می توان به مقاومت عالی ضد خوردگی دست یافت.

تولید نانوپوشش های ضدخوردگی با همکاری پژوهشگاه رنگ و بخش خصوصی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، ایمان علی بخشی، دانش آموخته مقطع دکتری پژوهشگاه رنگ ایران و مجری طرح نانوپوشش های ضدخوردگی با اشاره به واردات گسترده رنگدانه های ضد خوردگی و کیفیت نامناسب این مواد، گفت: سالانه مبلغ هنگفتی صرف واردات رنگدانه های ضد خوردگی، به ویژه رنگدانه های فسفات روی، از کشورهای چین، ایتالیا و آلمان می شود که بسیاری از شرکت های رنگ سازی ایرانی از کیفیت این مواد ناراضی هستند.

وی ادامه داد: از این رو، با تعریف و انجام یک پروژه در پژوهشگاه رنگ ایران، پیروز به سنتز نانو رنگدانه ضد خوردگی به نام هیدروکسید لایه ای مضاعف (LDH) شدیم که کارایی بسیار بالاتری در مقایسه با سایر رنگدانه های موجود در بازار دارد.

علی بخشی، زیست سازگار بودن و هزینه تولید پایین و همچنین خواص ضد خوردگی مطلوب را از خصوصیات مهم نانورنگدانه های ضدخوردگی هیدروکسید لایه ای مضاعف تولید شده ذکر کرد و اضافه کرد: رنگدانه های سرب قرمز و کرومات ها از مهم ترین رنگدانه های موجود هستند که علی رغم خواص ضد خوردگی مطلوب آنها موجب بروز مسائل زیست محیطی می شوند. از سوی دیگر، فسفات روی که به عنوان جایگزین زیست سازگار برای این رنگدانه ها مطرح می شود، خواص ضد خوردگی چندان مناسبی ندارد. خصوصیات نانو رنگدانه تولید شده در این طرح به نحوی است که عیوب محصولات مشابه موجود در بازار را پوشش داده است.

وی درباره سازوکار عملکرد این نانو رنگدانه گفت: نانو رنگدانه ضد خوردگی هیدروکسید لایه ای مضاعف از ساختاری لایه ای برخوردار است که ابعاد فواصل بین لایه ها در حد نانومتر است. این فواصل نانومتری قادر هستند یون های کلرید و هیدروکسید مضر را جذب کرده و در عوض یون های مفید بازدارنده را آزاد کند.

این محقق و فعال حوزه صنعت پیرامون نقش فناوری نانو در افزایش قابل توجه کارایی رنگدانه های ضد خوردگی، خاطر نشان کرد: استفاده از فناوری نانو موجب شده تا بتوان با مقادیر بسیار کمتری (بین 2 تا 5 درصد) نسبت به مقادیر زیاد مورد استفاده از رنگدانه هایی نظیر روی فسفات (10 تا 20 درصد) به مقاومت عالی خوردگی دست یافت.

براساس این گزارش، از این پژوهش دو اختراع داخلی با عناوین تهیه نانو رنگدانه هیدرکسید لایه ای مضاعف روی آلومینیوم کربناتی به روش هم رسوبی و سنتز هیدروکسید لایه ای مضاعف نیتراتی با استفاده از اشعه فرابنفش (UV) جهت کاربرد به عنوان بازدارنده خوردگی به شماره های 89987 و 91776 به ثبت رسیده و مراحل مربوط به ثبت سه اختراع بین المللی نیز در حال انجام است.

این طرح در قالب رساله دکتری ایمان علی بخشی، با راهنمایی ابراهیم قاسمی، محمد مهدویان و بهرام رمضان زاده و با همکاری یکی از شرکت های بخش خصوصی اجرایی شده و تحت عنوان انتها نامه مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز رسیده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 835

به "تولید نانوپوشش های ضدخوردگی با همکاری پژوهشگاه رنگ و بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید نانوپوشش های ضدخوردگی با همکاری پژوهشگاه رنگ و بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید