برترین کارت گرافیک برای کاربردهای مختلف؛ از گیمینگ تا ماینینگ

به گزارش سهندبلاگ، خرید برترین کارت گرافیک مطابق با اهداف شما شاید به علت تنوع بسیار بالای محصولات کار چندان آسانی نباشد. در این مقاله کوشش می کنیم برترین کارت گرافیک AMD و انویدیا را بر اساس کاربردهای مختلف معرفی کنیم. بعلاوه در رابطه با برترین تنظیمات کارت گرافیک nvidia هم به طور خلاصه صحبت می کنیم.

برترین کارت گرافیک برای کاربردهای مختلف؛ از گیمینگ تا ماینینگ

تجربه بهترین گرافیک = خرید بهترین کارت گرافیک موجود در بازار؟

شاید در وهله اول به این سوال پاسخ مثبت بدهید اما بسته به نوع هدف و کاربردی که از این قطعه انتظار دارید، شما حتی می توانید بهترین کارت گرافیک مقرون به صرفه را هم تهیه نموده و بهترین خروجی را از یک بازی ویدیویی دریافت کنید. مطابق با سطح انتظارتان می توان محصولات جهانی کارت گرافیک را طبقه بندی کرد. برای مثال، اگر شما یک گیمر حرفه ای نبوده یا در پی تدوین ویدیوها به صورت حرفه ای نیستید، احتیاجی نیست حتما کارت گرافیکی را تهیه کنید که پسوند Ti جلوی نام مدل آن حک شده باشد.

اگر یک کاربر عادی هستید و این سوال برای تان وجود دارد که چه کارت گرافیکی بهتر است؟ خرید بهترین کارت گرافیک میان رده می تواند تا چند سال تمامی احتیاجهایتان را به خوبی پوشش دهد. با این حال، در این مقاله کوشش نموده ایم در زمینه های مختلف پرکاربرد نظیر گیمینگ و ماینینگ بهترین کارت گرافیک را معرفی کنیم. بعلاوه به طور خلاصه به این نکته هم می پردازیم که بهترین کارت گرافیک لپ تاپ چیست و چطور می توان با هزینه معقول تر، لپ تاپ مورد نظر را تهیه کرد.

بهترین کارت گرافیک گیمینگ

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی اصلا و ابدا آسان نیست؛ چرا که محصولات فوق العاده متنوعی در بازار موجود هستند که هر کدام، ویژگی های هیجان انگیز و مجذوب کنندهی دارند. در ادامه، بر اساس نرخ قیمت محصولات در این زمینه، چند مورد از بهترین کارت های گرافیگ گیمینگ را معرفی می کنیم.

بهترین کارت گرافیک گیمینگ؛ تا سقف 200 میلیون تومان

مورد زیر را می توان رسما بهترین کارت گرافیک مناسب برای گیم دانست:

1. کارت گرافیک گیگابایت مدل AORUS GeForce RTX 4090 Master

کارت گرافیک گیگابایت مدل AORUS GeForce RTX 4090 Master رسما یک کارت گرافیک فوق العاده قدرتمند محسوب می گردد. نوع حافظه این سخت افزار GDDR6X است و 24 گیگابایت حافظه اختصاصی در این قطعه مشاهده می گردد.

وجود یک عدد پورت HDMI و سه عدد پورت VGA از دیگر ویژگی های این کارت گرافیک گیمینگ محسوب می گردد. در زمان نگارش این مقاله می توان ادعا کرد که این محصول، رسما یکی از قوی ترین کارت های گرافیک در مقیاس جهانی است. اگر با هزینه بالای این سخت افزار مسئله ای ندارید، برای اجرای بی نقص این کارت گرافیک باید حداقل یک منبع تغذیه یا پاور 1200 وات تهیه کنید. در غیر این صورت، امکان دارد سیستم کامپیوتر در برق رسانی به این قطعه با مشکل جدی روبه رو گردد.

بهترین کارت گرافیک بازی؛ تا سقف 100 میلیون تومان

چند کارت گرافیک مهم برای بازی تا سقف 100 میلیون به شرح زیر است:

1. کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI GeForce RTX™ 3090 GAMING X TRIO 24G

کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI GeForce RTX™ 3090 GAMING X TRIO 24G جزء بهترین کارت های گرافیک برای تجربه بازی های ویدیویی پیشرفته جهانست. 24 گیگابایت حافظه اختصاصی، سه عدد فن قدرتمند و نورپردازی RGB از برجسته ترین ویژگی های این سخت افزار محسوب می گردد.

این کارت گرافیک یک پورت HDMI و سه پورت Display دارد. بنابراین می توان از پردازنده نیرومند این کارت گرافیک برای گرفتن خروجی و پخش از چهار مانیتور به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. نرخ به روز رسانی تصویر 60 هرتز با رزولوشن 8K و بعلاوه نرخ به روز رسانی تصویر 120 هرتز با رزولوشن 4K از دیگر مزیت های شگفت انگیز این قطعه به شمار میرود. این کارت گرافیک برای اجرای بی نقص به یک منبع تغذیه 750 وات احتیاج دارد. هر چند، پیشنهاد می گردد برای اطمینان خاطر، منبع تغذیه 1000 وات تهیه کنید.

2. کارت گرافیک ایسوس مدل ROG Strix GeForce RTX™ 4080 16GB GDDR6X White OC

نوع حافظه این کارت گرافیک GDDR6X است و 16 گیگابایت حافظه اختصاصی در اختیار کاربر برای انجام کارهای پردازشی قرار می دهد. پشتیبانی از دو عدد پورت HDMI و سه عدد پورت Display از سایر ویژگی های مهم این قطعه محسوب می گردد. این محصول، از رزولوشن تصویر 4K پشتیبانی نموده و با استفاده از 3 فن با تکنولوژی Axial می تواند به خوبی گرمای فراوری شده به وسیله این سخت افزار قدرتمند را مهار کند.

3. کارت گرافیک پی ان وای مدل NVIDIA PNY QUADRO RTX A4500 20GB GDDR6

این کارت گرافیک از حافظه نوع GDDR6 بهره می برد. 20 گیگابایت حافظه اختصاصی در این محصول دیده می گردد. شرکت سامسونگ سازنده حافظه این کارت گرافیک به شمار میرود. این محصول دارای پورت HDMI نبوده و صرفا از چهار عدد پورت Display برخوردار است. این کارت گرافیکِ تک فن، از قابلیت SLI نیز پشتیبانی می نماید. بنابراین می توان در آینده تعداد بیشتری از کارت های گرافیک را خریداری نموده و به نوعی گرافیک سیستم را ارتقا داد.

بهترین کارت گرافیک برای گیم؛ تا سقف 50 میلیون تومان

چند کارت گرافیک مهم برای تجربه بازی های ویدیویی تا سقف 50 میلیون به شرح زیر است:

1. کارت گرافیک ام اس آی مدل GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR

بهره مندی کارت گرافیک ام اس آی مدل GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR از حافظه GDDR6X موجب شده تا این قطعه را هم در این مقاله معرفی کنیم. وجود یک عدد پورت HDMI و سه عدد پورت Display از دیگر مشخصات فنی مهم در این سخت افزار است. 10 گیگابایت حافظه اختصاصی را می توان در این محصول هم مشاهده کرد.

این سخت افزار تا رزولوشن حداکثر 8K را به خوبی پشتیبانی می نماید. بر اساس تعداد پورت ها و رزولوشن تصویر می توان حداکثر چهار عدد مانیتور را به وسیله این کارت گرافیک به سیستم کامپیوتر متصل کرد. این کارت گرافیک به منبع تغذیه با ظرفیت حداقل 750 وات احتیاج دارد.

2. کارت گرافیک سافایر مدل Toxic Radeon RX 6900 XT Limited Edition

یکی از بهترین کارت های گرافیک AMD، کارت گرافیک سافایر مدل Toxic Radeon RX 6900 XT Limited Edition است. برند سافایر را می توان یکی از بهترین شرکای تجاری کمپانی AMD دانست. این محصول دارای سه عدد فن بسیار خوب بوده و از بابت نصب به دو اسلات فضا احتیاج دارد. باس رابط در این سخت افزار 128 بیت بوده و نوع حافظه این کارت گرافیک GDDR6 است. 16 گیگابایت حافظه اختصاصی، از دیگر ویژگی های مهم در این کارت گرافیک محسوب می گردد.

3. کارت گرافیک ایسوس مدل RX6900XT TUF OC 16GB

کارت گرافیک ایسوس مدل RX6900XT TUF OC 16GB یکی از بهترین کارت های گرافیک میان رده تلقی می گردد. نوع حافظه GDDR6، یک عدد پورت HDMI، سه عدد پورت Display، رزولوشن 8K و تراشه AMD از برجسته ترین مشخصات فنی این محصول به شمار میرود. می توان کارت های گرافیک انویدیا سری 3080 را تقریبا هم تراز با این مدل کارت گرافیک تلقی کرد.

بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ

اگر در پی خرید کارت گرافیک مناسب برای ماین و استخراج ارز دیجیتال هستید، هر نوع محصولی به کار شما نخواهد آمد؛ چرا که فرایند استخراج علاوه بر صرف زمان بسیار زیاد، فشار فوق العاده زیادی را به کارت گرافیک وارد می نماید. در ادامه چند کارت گرافیک قوی برای ماینینگ را معرفی می کنیم.

گفتنی است معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ بر مبنای دسته بندی قیمت، صرفا برای افزایش آگاهی است و خبرنگاران قصد ندارد مخاطبین را به ایجاد مزرعه سوق دهد.

به طور کلی در زمان خرید بهترین گرافیک برای ماین باید به این نکته دقت کنید سخت افزار مورد نظرتان باید بالاترین هش ریت را با پایین ترین مصرف انرژی پوشش دهد. تنها در این حالت است که می توان روی قدرت کارت گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال حساب ویژه ای باز کرد. با این که می توان از کارت های گرافیک با حافظه VRAM کم نیز برای استخراج بعضی از ارزهای دیجیتال نظیر زی کش استفاده کرد، پیشنهاد می گردد نسبت به خرید بهترین کارت گرافیک با حداقل چهار گیگابایت حافظه اختصاصی اقدام کنید.

بهترین کارت گرافیک ماینینگ؛ تا سقف 50 میلیون تومان

چند کارت گرافیک قوی و مهم برای استخراج رمز ارز تا سقف 50 میلیون به شرح زیر است:

1. کارت گرافیک ایسوس مدل GEFORCE RTX 3060 TI DUAL 8GB

کارت گرافیک ایسوس مدل GEFORCE RTX 3060 TI DUAL 8GB با 60 مگاهش بر ثانیه یکی از بهترین گزینه ها برای خرید ماینرها به شمار میرود. البته این اندازه مگاهش تنها زمانی به دست می آید که سیستم کامپیوتر شما به طور اصولی برای فرایند ماینینگ تنظیم شده باشد. این کارت گرافیک صرفا 200 وات توان مصرفی دارد. بر همین مبنا، تهیه یک پاور کامپیوتر با ظرفیت 750 وات می تواند دغدغه شما را برای تامین منبع انرژی رفع کند.

2. کارت گرافیک مدل 2070 SUPER RTX TM 8GB Auros

کارت گرافیک مدل 2070 SUPER RTX TM 8GB Auros از نرخ 36 مگاهش بر ثانیه بهره می برد. وجود هشت گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 و صد البته توان مصرفی 225 وات از مهم ترین ویژگی های این محصول برای ماینرهاست. این کارت گرافیک برای بازی هم مناسب است.

فن های این محصول به خوبی از پسِ خنک کردن کارت گرافیک برمی آیند. با این حال بد نیست یک سیستم خنک کننده برای این کارت گرافیک تهیه کنید.

3. کارت گرافیک پالیت مدل PALIT GTX 1660 TI 6G DUAL 6GB GDDR6

کارت گرافیک پالیت مدل PALIT GTX 1660 TI 6G DUAL 6GB GDDR6 رسما بهترین کارت گرافیک مقرون به صرفه برای ماینینگ تلقی می گردد. 20 الی 26 مگاهش بر ثانیه، نرخی قابل انتظار برای این محصول دانسته می گردد. مصرف برق این نوع کارت گرافیک مقرون به صرفه قیمت قابل قبول بوده و دو فن موجود در این کارت گرافیک قدرت لازم را برای خنک سازی ایده آل دارند. اگر در پی استخراج ارزهای دیجیتالی که به پهنا باند حافظه بسیار زیادی احتیاج دارند (مثل اتریوم) نباشید، خرید این مدل کارت گرافیک مقرون به صرفه برای ماینینگ توجیه مالی بسیار خوبی دارد.

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ

آیا در پی خرید یک لپ تاپ هستید اما هیچ ایده ای ندارید کارت گرافیک لپ تاپ باید در حال حاضر چه اندازه باشد تا آن را بهترین کارت گرافیک تلقی کرد؟ در ادامه شرح می دهیم که در زمان نگارش این مقاله، بهترین کارت گرافیک لپ تاپ چیست و تا چه اندازه باید بودجه برای خرید یک لپ تاپ با گرافیک اختصاصی در نظر گرفت.

به طور کلی در زمان نگارش این مقاله دو نوع کارت گرافیک برای لپ تاپ طراحی می گردد. نوع اول، کارت گرافیکی یکپارچه یا مجتمع است که به طور کارخانه ای روی مادربورد حک می گردد. در حال حاضر مدل Iris Xe جدیدترین کارت گرافیک یکپارچه شرکت اینتل به شمار می رود. این نوع کارت های گرافیک به همراه نسل یازدهم CPU کمپانی اینتل عرضه می گردد. به طور یک قاعده کلی می توان ادعا کرد کارت گرافیک یکپارچه Iris Xe به مراتب بهتر از مدل UHD دانسته می گردد. با این حال، اگر در پی تجربه بازی های ویدیویی با کیفیت عالی هستید، بهتر است دورِ خرید لپ تاپ با پردازنده یکپارچه خط قرمز بکشید!

نوع دوم کارت گرافیک برای لپ تاپ، کارت های گرافیکی مجزا یا اختصاصی تلقی می شوند. به این معنا که کارت گرافیک به صورت مجزا روی مادربورد قرار می گیرد. این نوع کارت های گرافیک از لحاظ عملکردی خیلی بهتر از کارت گرافیک نوع اول دانسته می شوند. به تبع، کارت های گرافیکی مجزا قیمت بیشتری هم دارند.

انویدیا RTX سری 30؛ بی رقیب در جهانی لپ تاپ ها

در حال حاضر بهترین کارت گرافیک لپ تاپ را شرکت انویدیا فراوری می نماید. سری RTX 30 در زمان نگارش این مقاله قدرتمندترین کارت های گرافیک لپ تاپ به حساب می آیند. اگر قصد خرید لپ تاپ دارید، بهتر است در پی لپ تاپی باشید که یکی از سه کارت گرافیک زیر را به طور اختصاصی در خود داشته باشد:

  • RTX 3080
  • RTX 3070
  • RTX 3060

بهتر است گزینه RTX 3050 را از فهرست خرید لپ تاپ خط بزنید؛ چراکه سه مدل کارت گرافیکی که از آنها نام برده ایم، از جدیدترین فناوری ها مثل Ray Tracing و DLSS بهره می برند. بعلاوه نسل سوم Max-Q در این قطعات رویت می گردد. با این حال، اگر قیمت لپ تاپ ها با کارت گرافیک RTX 3080 و RTX 3070 از دید شما بسیار گران است، خرید لپ تاپ ها با کارت گرافیک RTX 3060 می تواند برای شما گزینه بهتری باشد.

اگر پسوند Ti در مشخصات این سه مدل لپ تاپ دیده می گردد، به معنای قدرت بیشتر کارت های گرافیک نسبت به مدل های بدون پسوند است. در هر صورت نرخ 60 فریم در لپ تاپ هایی که این سه کارت گرافیک را دارند دور از انتظار نیست. البته، اگر گیمر حرفه ای نیستید توصیه می کنیم گزینه گرافیکی DLSS را خاموش کنید؛ به این دلیل که فشار بسیار زیادی از روی دوشِ کارت گرافیک برداشته شده و می توان بازی های ویدیویی را با رزولوشن بالاتر تجربه کرد.

بهترین برند کارت گرافیک؛ رقابت مجذوب کنندهِ غول های صنعت

دغدغه بسیاری از کاربرها در این مسئله نهفته که بهترین برند کارت گرافیک برای خرید کدام است؟ اگر خیلی حرفه ای قصد انجام فعالیت های گرافیکی را ندارید، احتیاج نیست تا روی نام برند حساس شوید.

به طور کلی فهرستی از بهترین برندهای کارت گرافیک به صورت تیتر وار به شرح زیر است: (فهرست زیر از جنبه ترتیبی دارای اولویت خاصی نیست)

  • MSI
  • ASUS
  • EVGA
  • PowerColor
  • Gigabyte
  • Zotac
  • Sapphire
  • ASRock

بر مبنای گزارش رسانه معتبر PCGUIDE از تست کارت های گرافیک برندهایی که اخیرا از آنها یاد نموده ایم، این رسانه برند ایسوس را بهترین برند کارت گرافیک جهان دانسته است. (مقاله مورد نظر آخرین مرتبه در تاریخ 19 آوریل سال 2023 به روز رسانی شده است)

این رسانه کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 4090 OC را بهترین کارت گرافیک جهان دانسته و پردازنده گرافیکی آن را فعلا بی رقیب اعلام نموده است. برند Zotac از نگاه رسانه پی سی گاید، در مقام دوم قرار می گیرد؛ برندی که از جنبه قیمت نیز پیروز شده محصولات مالی قابل قبولی را پیش روی مخاطبین قرار دهد. روی هم رفته، بهترین کارت های گرافیک در سطح جهان قیمت بسیار زیادی دارند و شاید خرید این محصولات را نتوان برای هر نوع کاربر توصیه کرد.

به این نکته هم باید دقت کرد اگر تصمیم گرفته اید کارت گرافیک بسیار قدرتمندی را بخرید، این نکته هم خاطرتان باشد بهتر است کارت گرافیک قوی تر از CPU نباشد. به این دلیل که در چنین وضعیتی به اصطلاح گلوگاه ایجاد می گردد؛ یعنی از حداکثر توان کارت گرافیک شاید نتوان بهره برداری کرد. اگر این قدرت را ندارید اندازه قدرت CPU و کارت گرافیک را آنالیز کنید، بهتر است از کارشناس های کامپیوتر برای این منظور یاری بگیرید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 خرداد 1402 بروزرسانی: 19 خرداد 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19192

به "برترین کارت گرافیک برای کاربردهای مختلف؛ از گیمینگ تا ماینینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین کارت گرافیک برای کاربردهای مختلف؛ از گیمینگ تا ماینینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید