با هواپیمای ATR بیشتر آشنا شوید!

به گزارش سهندبلاگ، افرادی که علاقه مند به صنعت هوایی هستند و یا سفرهای هوایی اولویتشان است احتمالاً با نام هواپیماهای ATR آشنایی دارند.

با هواپیمای ATR بیشتر آشنا شوید!

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام ایرپلن تیکت، اما هواپیمای ATR دقیقاً دارای چه مشخصات و ویژگی هایی است؟ اگر مایلید تا همه چیز در مورد هواپیمای ATR را بدانید با این مطلب از مجله ایرپلین تیکت همراه شوید.

ATR مخفف عبارت ‘Aerei de Trasporto Regionale یا ‘Avions de transport regional به معنی حمل ونقل هوایی منطقه ای است. ATR نام یک کمپانی فرانسوی-ایتالیایی است که به عنوان سازنده هواپیما شناخته می گردد. دفتر مرکزی این کمپانی در فرودگاه بین المللی بلنیک تولوز (Toulouse Blagnac International Airport) در فرانسه واقع شده است. کمپانی ATR در سال 1981 توسط کمپانی Aerospatiale فرانسه که هم اکنون با نام ایرباس شناخته می گردد و کمپانی Aeritalia ایتالیا، با نام کنونی لئوناردو، تأسیس شد.

کمپانی ATR سازنده دو مدل هواپیما به شمار می رود: ATR72 و ATR42. ATR هم اکنون توسط 200 اپراتور در بیش از 100 کشور در سراسر جهان مورداستفاده قرار می گیرد.

جالب است بدانید کمپانی ساخت تجهیزات لئوناردو در نزدیکی ناپل ایتالیا مسئولیت ساخت بدنه و بخش دم هواپیما را بر عهده دارد. بال های هواپیمای ATR نیز توسط کمپانی ایرباس در بخش غربی فرانسه سوار و سر هم می شوند. اسمبل نهایی هواپیما، تست پرواز و دیگر آزمایش های آن در زمره مسئولیت های ATR در تولوز (Toulouse) فرانسه است.

همان طور که ذکر شد هواپیمای ATR بیشتر در مسیرهای داخلی کشور مورداستفاده قرار می گیرد. یکی از پر تقاضاترین مقاصد داخلی جزیره کیش است. بلیط هواپیما کیش توسط غالب شرکت های هواپیمایی داخلی عرضه می گردد. البته ATR تنها هواپیمایی نیست که برای مقصد کیش مورداستفاده شرکت های هواپیمایی قرار می گیرد، بوئینگ و فوکر از دیگر هواپیماهای قابل توجه در مسیرهای داخلی به شمار می روند. همان طور که ذکر شد کیش به عنوان مقصدی پرطرفدار در تمامی فصول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، این در حالی است که در برخی از فصول قیمت بلیط هواپیما کیش ارزان تر از دیگر فصول ارائه می گردد.

محصولات

کمپانی ATR تاکنون دو مدل هواپیمای مسافربری ساخته که در ادامه به بررسی و مقایسه یک سری از آن ها می پردازیم: ATR42 سری 600 و ATR72 سری 600 (ازاین پس ATR72 سری 600 را 600-72 و ATR42 سری 600 را 600-42 می خوانیم).

هواپیمای 600-42 دارای 48 صندلی و 600-72 دارای 70 صندلی است. طول هواپیما در 600-42 به حدوداً 23 متر و در 600-72 به 27 متر می رسد. عرض بال ها در 600-42 تقریباً 25 متر و در 600-72 در حدود 27 متر برآورد می گردد. ارتفاع هواپیمای 42-600 از زمین 7.59 متر و دیگر هواپیما 7.65 متر است. حداکثر وزن هواپیما به هنگام بلند شدن از زمین در مدل 42 هواپیمای ATR حدوداً 18600 کیلوگرم و در مدل 72 در حدود 23 هزار کیلوگرم تخمین زده می گردد.

هر دو هواپیما به موتور PW127M کمپانی پرَت اند ویتنی کانادا (Pratt &Whitney Canada) مجهز هستند. موتور هواپیماهای ATR توربوپراپ است. توربوپراپ (Turboprop) نوعی موتور گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ هواپیما و ایجاد پیش رانش استفاده می گردد. در طراحی موتور توربوپراپ سرعت گاز خروجی فدای قدرت چرخاندن محور می گردد تا بیشتر نیروی موتور صرف گرداندن ملخ گردد. به بیان ساده تر، واژه توربوپراپ از دو قسمت توربین و پراپ به معنی ملخ تشکیل شده است، در حقیقت به جای فن بزرگی که در موتورهای توربوفن استفاده می شده، موتورهای توربوپراپ دارای یک پروانه ملخی هستند. لازم است بدانید موتور توربوپراپ در سرعت های بیش از 730 کیلومتر بر ساعت کارآیی خود را از دست می دهد. درواقع در سرعتی بالاتر از میزان ذکر شده، موتور صدای بسیار زیادی تولید می کند. از موتورهای توربوپراپ غالباً در هواپیماهای جنگی و هواپیماهای مسافربری کوچک مانند ATR استفاده می گردد.

در سال های گذشته خریدهای اینترنتی تا حدود زیادی پروسه سفر را برای مسافران آسان کرده است؛ اما همان طور که می دانید برای خریدهای آنلاین به وب سایتی مطمئن نیاز است. ایرپلین تیکت یکی از سامانه های معتبر و خوش نام در زمینه فروش آنلاین بلیط هواپیما است. در این سامانه نه تنها با یک بار جستجو لیستی از کامل ترین و بهترین پروازها به مقصد موردنظر خود را مشاهده خواهید کرد، بلکه امکان مشاهده مدل هواپیما در هر پرواز نیز فراهم آمده است. به عنوان مثال اگر قصد خرید بلیط هواپیما کیش را دارید کافیست مبدأ و تاریخ سفر خود را وارد کرده تا ایرپلین تیکت لیستی کامل از تمامی پروازهای کیش به همراه هواپیمای مورد استفاده در آن ها را به نمایش بگذارد.

تا سرانجام دسامبر سال 2018 کمپانی ATR در کارنامه خود نزدیک به 1700 فروند هواپیمای فروخته شده، 1500 فروند هواپیمای تحویل داده شده، 30 میلیون ساعت پرواز و 5 هزار پرواز در روز را داراست. در هر 8 ثانیه یک هواپیمای ATR در نقطه ای از جهان یا بر زمین نشسته و یا از زمین بلند می گردد.

انتهای رپرتاژ خبری

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4310

به "با هواپیمای ATR بیشتر آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با هواپیمای ATR بیشتر آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید