انتقاد یک استاد از مطالعات کشورشناسی در ایران

به گزارش سهندبلاگ، یک استاد دانشگاه می گوید، در ایران در مطالعات کشورشناسی به مسائل روز و اعداد و ارقام روز و نظریه ها نگاه می شود؛ در حالی که اصل کار بر اساس علل و روندها است.

انتقاد یک استاد از مطالعات کشورشناسی در ایران

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد نقی زاده در افتتاحیه کنفرانس بین المللی مطالعات چین، به مقایسه ضمنی ژاپن، چین و ایران پرداخت. وی ضمن انتقاد از اینکه در ایران در مطالعات کشورشناسی به مسائل روز و اعداد و ارقام روز و نظریه ها نگاه می شود، اصل کار را بر اساس علل و روند دانست که اعداد و ارقام نتیجه آن است. به گفته دکتر نقی زاده، مبانی فکری و فلسفی توسعه کشورهاست که اهمیت دارد و افزود: در ایران به جای دنبال کردن الگوی کشورهایی مثل ژاپن، چین، هند یا اندونزی، باید مبانی فکری-فلسفی توسعه این کشورها را جستجو کرد و به جای مباحث نظری، فکر را به نسل بعد انتقال داد.

این استاد ژاپن شناس، دهه 1970 را پرتنش ترین و پراتفاق ترین دهه در قرن نوزدهم و بیستم در جهان خواند که برای مطالعه تحولات کشورها، دهه ای بسیار مهمی است. در این دهه چین مناسبات خود را با آمریکا تقویت کرد. به دنبال آن ژاپن نیز خود را به آمریکا نزدیک کرد. چین همچنان خود را کشوری در حال توسعه می داند، نه توسعه یافته. با این عنوان همچنان به دنبال دریافت حمایت های آمریکاست و تقویت نیروهای متخصص خود بوده و هست، نه دریافت کمک مالی از این کشور.

دکتر نقی زاده در ادامه سخنان خود به شباهت های چین و ژاپن در جریان توسعه خود اشاره کرد. نخست آنکه آنچه اهمیت دارد مبانی فکری و نگرش است، نه نظریه. ژاپن در 15 سال و چین در 40 سال این روند را طی کردند و به موفقیت امروز خود دست یافتند.

شباهت دوم در این است که هردو سرمایه اولیه را از بخش کشاورزی گرفتند. در بحث تأمین سرمایه اولیه، ژاپنی ها از سرمایه های خارجی ترس داشتند و از پس انداز ملی استفاده کردند. 80 درصد سرمایه های اولیه توسعه چین از طریق چینی های ساکن در خارج از چین تأمین شده است. آخرین جنبه بررسی دکتر نقی زاده، قطع رابطه طلا با دلار و جداشدن از خام فروشی و صادرات مواد خام بود. به باور وی همچنان قدرت در علوم پایه در دست آمریکاست، زیرا علوم پایه هزینه بر است در حالی که فناوری درآمدزاست.

دکتر نقی زاده ابراز امیدواری کرد با پیگیری دکتر عاملی و تکیه گاه علمی دکتر شاهنده، به زودی رشته مطالعات چین در دانشکده مطالعات جهان دایر شود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2044

به "انتقاد یک استاد از مطالعات کشورشناسی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد یک استاد از مطالعات کشورشناسی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید