از کا گ ب تا کرملین

به گزارش سهندبلاگ، 20 سال پیش که وضعیت بوریس یلتسین، رئیس جمهوری، به مخاطره افتاده روسیه از فرط فشار مخالفان چهارمین نخست وزیر منتخب خود را در یک بازه زمانی 18 ماهه معرفی کرد و سپس در افق ناپدید شد، هیچ کس فکر نمی کرد آن تازه وارد منتخب که ولادیمیر پوتین نام داشت، دو دهه بر روسیه حکم براند.

از کا گ ب تا کرملین

می گویند یلتسین و پوتین معامله ای کردند که براساس آن پوتین با در دست دریافت تمامی مجاری قدرت در سطح روسیه و ارتقای سریع از پست نخست وزیری به ریاست جمهوری، با دادن امان نامه غیررسمی به یلتسین وی را از هرگونه استنطاق احزاب پرشمار مخالف و محاکمه توسط قوه قضائیه برهاند و بتواند در گوشه ای آرام زندگی کند ولی حقیقت امر هرچه باشد هیچ کس باور نداشت، پوتین، مقام ارشد امنیتی KGB که بر خلاف اسلافش (برژنف بی انعطاف، آندروپوف تئوریسین و گورباچف سرگردان بین کمونیسم و ایده آل گرایی های غربی) هرگز در شورای مرکزی حزب کمونیسم به یکی از مهره های کلیدی تبدیل نشده بود، با گذر زمان سیاستمداری گردد که تکوین و شکوفایی تدریجی اش را به چشم دیده ایم.

دیروز (آدینه 18 مرداد) بیستمین سالگرد به قدرت رسیدن پوتین در کرملین و آغاز بیست ویکمین سال زمامداری مردی بود که وقتی پس از دو دوره اول زمامداری اش جای خود را به طور صوری به دوست و مهره دست نشانده خود الکساندر مدودف سپرد و حائز پست نخست وزیری شد (تا چهار سال بعد ریاست جمهوری را پس بگیرد) مردم آرزوی بازگشت سریع تر از حد معمول وی را کردند زیرا بیم داشتند روسیه به همان ناامنی ای دچار گردد که سایر مصادیق کمونیسم در اروپای شرقی به آن مبتلا شده بودند. با وجود این، حال پوتین و کابینه او در سالگرد زمامداری وی بر خلاف گذشته خوب نیست و نخستین نشانه های نارضایتی شدید مردم از او در سیمای روسیه مشاهده می گردد. ضربه های بزرگ وارده به پوتین در یکی دو سال اخیر در درجه اول از کاستی های مالی نشأت می گیرد. اما جدا از آن سرنوشت مبهم بعضی مخالفان پوتین در سال های اخیر باعث شده مخالفانش با قیاس مستقیم او با جوزف استالین دست به تبلیغات وسیع علیه او بزنند. پوتین 66 ساله جدا از این مسائل نمی داند که دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال 2024 چه بکند. زیرا طبق قانون اساسی یک بار دیگر با مشکل نداشتن حق قانونی برای شرکت مجدد در این گزینش روبرو است.

منابع: AFP, CNN و دویچه وله

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2906

به "از کا گ ب تا کرملین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کا گ ب تا کرملین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید