ادریس الجزایری: هدف آمریکا از تحریم های یکجانبه، پیگیری اغراض سیاسی است، نه حقوق بشر

به گزارش سهندبلاگ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در سمینار بین المللی اقدامات قهری یکجانبه و پیامدهای آن در وین، هدف آمریکا از تحریم های یکجانبه را پیگیری اغراض سیاسی خواند نه حقوق بشر.

ادریس الجزایری: هدف آمریکا از تحریم های یکجانبه، پیگیری اغراض سیاسی است، نه حقوق بشر

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، ادریس الجزایری گزارشگر ویژه پیامدهای منفی اقدامات قهری یکجانبه در برخورداری از حقوق بشر سازمان ملل، امروز (پنجشنبه) در سخنرانی در سمینار بین المللی اقدامات قهری یکجانبه و پیامدهای آن که توسط نمایندگی های دائم جمهوری اسلامی ایران، کوبا و ونزوئلا نزد سازمان های بین المللی در هتل پله کوبورگ وین برگزار گردید، نسبت به پیامدهای وخیم تحریم های یکجانبه و زورگویانه آمریکا بر جنبه های مختلف حقوق بشر در کشورها هشدار داد و این اقدامات را در تضاد کامل با حقوق بین الملل و تعهدات این کشور ذیل کنوانسیون های حقوق بشری برشمرد.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به اینکه افزایش بی سابقه استفاده از تحریم های یکجانبه برای تحمیل جنگ مالی علیه کشورها بسیار غم انگیز است، اضافه کرد: این تحریم ها که بهانه تصویب آن در بسیاری از اوقات، دفاع از حقوق بشر عنوان شده است، به نوبه خود پیامدهای عکس حقوق بشری داشته و هیچ وقت نیز به نتیجه ای که آنها به دنبال آن هستند، نمی رسند.

الجزایری در ادامه به اعمال تحریم ها علیه سه کشور ایران، کوبا و ونزوئلا پرداخت و گفت: در خصوص کوبا، علیرغم اعتراف رئیس جمهور پیشین آمریکا در خصوص شکست سیاست بایکوت کوبا، رئیس جمهور جدید این کشور، این تحریم ها را از سر گرفت که این مسئله حتی اعتراض اروپا و کانادا به علت اخلال در فعالیت های مالی آن ها را به دنبال داشته است. تحریم های آمریکا بیش از یک تریلیون دلار خسارت به مردم کوبا تحمیل نموده است و از طرف دیگر، محکومیت این اقدام آمریکا در جامعه بین الملل به اوج خود رسیده، به طوری که مجمع عمومی آخرین قطعنامه خود در خصوص ضرورت الغای تحریم های یکجانبه علیه کوبا را با 192 رأی مثبت در برابر 2 رای منفی، به تصویب رساند.

وی سپس به وضعیت تحریم های ایران پرداخت و گفت: ایالات متحده ضمن تصمیم یکجانبه در خروج از توافقنامه ای که ذیل قطعنامه شورای امنیت به تصویب رسیده بود، تحریم های یکجانبه ای را نه تنها علیه ایران، بلکه علیه کشورهای دیگری که با ایران تجارت انجام می دهند، اعمال کرد. این مسئله حتی اعتراض متحدان و دوستان آمریکا را نیز برانگیخته است.

الجزایری ادامه داد: علیرغم اعتراض اتحادیه اروپا به این تصمیم آمریکا، با این حال روابط تجاری ایران و اروپا در ماه های اخیر به شدت کم شده و کمپانی های اروپایی خطر رابطه با ایران را نمی پذیرند؛ حتی راه اندازی مکانیسم اینستکس نیز کارا نبوده و بیشتر یک مکانیسم نظری بوده تا عملیاتی.

وی، تحریم های اعمالی علیه ایران را یکی از گسترده ترین تحریم هایی توصیف کرد که می توانست اعمال گردد و اضافه کرد: با قطع دسترسی ایران به سیستم های سوئیفت، هرگونه پرداخت های بین المللی از جمله در حوزه های بشر محبت آمیز برای ایران بسیار ناممکن شده است. بدون توانایی در پرداخت، دسترسی به هیچ گونه غذا و دارو ممکن نخواهد بود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل تاکید نمود که این اقدامات می تواند معادل بایکوت غیرقانونی و یا اقدامات تلافی جویانه قهری باشد که هر دو تحت حقوق بین الملل ممنوع اعلام شده اند. تحریم اخیر (مقام معظم) رهبری ایران و همچنین وزیر خارجه ایران سبب خواهد شد تا ایشان نتواند به سفرهای بین المللی برود و از این رو پیگیری مذاکرات برای یافتن راه چاره های مسالمت آمیز غیر ممکن خواهد شد.

به گزارش فارس، ونزوئلا نیز کشور دیگر مورد اشاره جزایری بود. وی ضمن انتقاد از دخالت آشکار آمریکا در این کشور که سبب ایجاد هرج و مرج و بهم ریختگی اوضاع و در نتیجه فاجعه مالی شده است، اضافه کرد: اختلافات مدنی و تحریم ها، اقتصاد ونزوئلا را آشفته نموده و پیامدهای بزرگی را از لحاظ محرومیت مردم این کشور از حقوق بشر خود، تحمیل نموده است.

تحریم های اخیر آمریکا برای ویران کردن اقتصاد ونزوئلا

وی ضمن اشاره به اینکه تحریم های اخیر آمریکا دیگر هدفمند نیست و برای ویران کردن کل اقتصاد ونزوئلا است، اضافه کرد: سفیر سابق آمریکا در ونزوئلا در 2018 اذعان نموده است که اگر شرکت نفت ملی ونزوئلا تحریم گردد، بر روی وضعیت زندگی کل مردم اثر می گذارد؛ این یعنی اینکه مردم از فقدان غذا، امنیت، دارو، بهداشت عمومی رنج خواهند برد و سبب تسریع در فروپاشی دولت خواهد شد.

الجزایری با مطرح کردن این سوال که اگر این اقدامات برای حقوق بشر است، چرا نباید به وسیله یک واکنش جهانی باشد، اضافه کرد: همانگونه که در حکم ماموریت من آمده، تنها مرجع قانونی اعمال تحریم های مالی، شورای امنیت می باشد. بر اساس اسناد معتبر، تحریم های مالی علیه ونزوئلا منجر به مرگ بیش از 40 هزار شهروند در سال های 2017 و 2018 شده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2200

به "ادریس الجزایری: هدف آمریکا از تحریم های یکجانبه، پیگیری اغراض سیاسی است، نه حقوق بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادریس الجزایری: هدف آمریکا از تحریم های یکجانبه، پیگیری اغراض سیاسی است، نه حقوق بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید