اخبار خوش پزشکی 2019 (5)، بیماران قطع نخاعی دوباره راه می فرایند و دستهای شان را تکان می دهند

به گزارش سهندبلاگ، تیبو، مرد فرانسوی 30 ساله قطع نخاع شده که با یک اسکلت خارجی روباتی دوباره توانست راه برود، گفت: مانند این بود که نخستین انسانی باشید که روی کره ماه قدم برمی دارد.

اخبار خوش پزشکی 2019 (5)، بیماران قطع نخاعی دوباره راه می فرایند و دستهای شان را تکان می دهند

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی او لحظه ای را در سال پیش توصیف می کرد که توانست دو سال پس از سقوطی که او را فلج کرد، برای نخستین بار راه برود.

راه رفتن او مدیون یک اسکلت خارجی روباتی قابل کنترل با ذهن بود که با آن می توانست دست ها و پاهای فلج شده را تکان دهد و به این ترتیب یکی از پیشرفت های مهم پزشکی سال 2019 رقم زده شد.

البته حرکات او به خصوص راه رفتنش هنوز کامل نیست و این جلیقه روباتی فعلا فقط در آزمایشگاه استفاده شده است. اما پژوهشگران فرانسوی که این اسکلت خارجی روباتی را ساخته اند، می گویند این شیوه درمانی ممکن است روزی کیفیت زندگی بسیاری از بیماران را بهبود بخشد.

  • فیلم | اسکلت خارجی روباتی برای راه رفتن بیمار قطع نخاعی

یک پیشرفت دیگر پزشکی در همین زمینه در سال 2019 را جراحان استرالیایی به انجام رساندند. آنها توانستند اعصاب درون بدن های افراد فلج شده را به اصطلاح دوباره سیم کشی (rewire) نمایند تا حرکت را به بازوها و دست های آنها بازگردانند.

بیماران در این کارآزمایی دچار کوادری پلژی بودند، یعنی نه دست ها و نه پاهایشان را ن می توانستند، حرکت دهند. اما مهم این بود که هنوز می توانستند بعضی از عصلات را در بخش بالایی بازوهایشان را حرکت دهند.

جراحان این اعصاب سالم را که از نخاع به این عضلات می رفتند، بریدند و آنها را به اعصابی که عضلات دیگری - مانند عضلاتی که در بازو را باز می نمایند یا پنجه دست را باز و بسته می نمایند، متصل کردند.

برای مثال اعصابی که در اصل کف دست را می چرخانند تا رو به بالا قرار گیرند، برای باز کردن همه انگشتان دست به کار گرفته شدند. به این ترتیب هنگامی بیمار تصمیم می گیرد دستش را بچرخاند، انگشتانش باز می شوند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

بیمارانی که این جراحی ها رویشان اجرا شده بود، در نتیجه این سیم کشی دوباره اعصاب توانستند خودشان غذا بخورند، صورتشان را آرایش نمایند، کلید را قفل بچرخانند، پول بشمارند و روی کامپیوتر تایپ نمایند. پل رابینسون 36 ساله اهل شهر بریسبین استرالیا گفت این جراحی ابداعی به او امکان زندگی مستقلی را داده است که هرگز تصورش را هم نمی کرد.

البته در این بیماران نیز کارکرد طبیعی دست ها به طور کامل بازیابی نشد، اما پزشکان می گویند همین میزان بهبودی هم می تواند زندگی این افراد را دگرگون کند.

  • شیوه جراحی جدید امیدبخش برای افراد دچار قطع نخاع

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6294

به "اخبار خوش پزشکی 2019 (5)، بیماران قطع نخاعی دوباره راه می فرایند و دستهای شان را تکان می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخبار خوش پزشکی 2019 (5)، بیماران قطع نخاعی دوباره راه می فرایند و دستهای شان را تکان می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید