آثار استاد طاهرزاده بهزاد در موزه ملت حفاظت و مرمت شد

به گزارش سهندبلاگ، پروژه مطالعه، آسیب شناسی، حفاظت و حفاظت پیشگیرانه آثار استاد طاهرزاده بهزاد که در اطراف نورگیر کاخ موزه ملت قرار گرفته است، توسط واحد حفاظت و مرمت و تزیینات وابسته به معماری سعدآباد در محل این موزه سرانجام یافت.

آثار استاد طاهرزاده بهزاد در موزه ملت حفاظت و مرمت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سعدآباد، آثار مذکور در سال 1320 در محل کاخ ملت توسط استاد حسین طاهرزاده بهزاد با ابعاد 3×6/5 متر و با استفاده از رنگ روغن و ورق طلا بر روی بوم خلق شده است.

این آثار با موضوع داستان های شاهنامه فردوسی از جمله نبرد رستم و خاقان چین، نبرد رستم و اشکبوس و دو تصویر از بهرام گور در شکارگاه در دوران ولیعهدی و شاهنشاهی، در اطراف نورگیر، مزین سرسرای طبقه دوم این موزه است.

استاد طاهرزاده بهزاد درمیان یک خانواده روحانی در سال 1266هجری شمسی در شهر تبریز دیده به دنیا گشود. استاد از سنین کودکی علاقه بسیار زیادی به هنر نقاشی داشت، اما به دلیل عدم موافقت والدین و نامناسب بودن شرایط زمانی، به اجبار به فراگیری پنهانی این هنر روی آورد. در این زمان او به مدت سه سال نزد استاد آقامیرغفار (از نقاشان مشهور آن دوران) این هنر را آموخت. اما پس از چندی با سفر به استانبول دوره های آموزشی را در مدرسه صنایع ظریفه (آموزشگاه هنرهای زیبا) این شهر نزد اساتید عثمانی و ایتالیایی ادامه داد.

او پس از اخذ مدرک فارغ التحصیلی با کسب مقام اول در رشته نقاشی به تدریس رشته های تذهیب و مینیاتور در مدسه خطاطین استانبول مشغول گشت. در یکی از سفرهایی که ولیعهد احمد شاه قاجار (محمد حسین میرزا آقا قاجار) به استانبول داشت، به دلیل تحت تاثیر قرارگرفتن وی با مشاهده آثار استاد طاهرزاده بهزاد، ضمن اعطای لقب مزین السلطان، از او برای بازگشت به ایران و اشتغال در اینجا دعوت کرد.

استاد پس از بازگشت به ایران نخست ریاست نقشه کشی موسسه قالی و سپس ریاست صنایع قدیم و هنرستان هنرهای زیبا را پذیرفت. از فعالیت های وی می توان به تاسیس موزه هنرهای ملی (داخل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی واقع در میدان بهارستان)، تهیه تابلوهای نقاشی بزرگ و انجام تزیینات در کاخ مرمر و چندین کاخ دیگر اشاره کرد. استاد طاهرزاده بهزاد از جمله معدود هنرمندانی است که علاوه بر نقاشی، طرح های فرش و تذهیب او نیز زبانزد عام و خاص می باشد. وی در طول عمر هنری خود، در راستای حفظ و احیای آموزش نقاشی ایرانی، طراحی سنتی بویژه مینیاتور، تذهیب و طرح قالی بسیار کوشش کرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 162

به "آثار استاد طاهرزاده بهزاد در موزه ملت حفاظت و مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار استاد طاهرزاده بهزاد در موزه ملت حفاظت و مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید